„La plăcinte, înainte. Şi la război, înapoi.” este un binecunoscut citat din „Povestea lui Harap-Alb” de Ion Creangă, operă pe care generații întregi de elevi au studiat-o pentru examenul de Bacalaureat. Realitatea, însă, ne arată că atitudinea avută de fiii craiului din basm este regăsită într-un procent îngrijorător și în oamenii ce guvernează clasa politică din țara noastră, aceea de a trata cu indiferență provocările și abandonul la prima greutate când vine vorba de a realiza lucruri de calitate pentru comunitatea educațională.
În ultimii ani, educația din România a trecut prin greutăți semnificative, de la trecerea abruptă la școala online în timpul pandemiei, subfinanțare și până la cea mai mare grevă a profesorilor din ultimii 18 ani. Aceste provocări au evidențiat nevoia acută de responsabilitate și transparență din partea decidenților în ceea ce privește viitorul sistemului educațional românesc.
„Și merg ei o zi, și merg doua, și merg patruzeci si nouă”. Reprezentanții elevilor au tot mers timp de 1310 zile de la ultimele alegeri locale din anul 2020 și au putut observa că singura modalitate de a avea un echilibru în ceea ce privește educația este deschidere din partea tuturor autorităților de la nivel național, dar și mai important, de la nivel local. De aceea, am lansat o scrisoare de angajament pentru viitorii decidenți ce vor fi aleși pe 9 iunie. Câteva dintre demersurile pe care ne dorim ca aceștia să le aplice și să le respecte sunt:
În finalul basmului „Povestea lui Harap-Alb” se spune că „Dumnezeu să ne ție, că cuvântul din poveste, înainte mult mai este.”. Lupta și eforturile pentru a construi un sistem educațional centrat pe nevoile elevilor este departe de a fi câștigată. Asemenea eroului din poveste, persoanele de la nivel politic par a întâmpina „obstacole” la tot pasul. Ei se încadrează în diverse tipologii precum cei care se agață de vechile metode, preferând confortul în detrimentul bunăstării tinerilor, cei care se tem de schimbare, cei care pun interesele proprii mai presus de binele copiilor și profesorilor, cei cărora nu le pasă de viitorul nostru. Doar prin eforturi comune vom reuși să punem bazele unei realități noi, unde educația nu este un privilegiu pentru cei puțini, ci o șansă egală pentru toți. E păcat că putem doar să sperăm la o lume în care elevii sunt încurajați să-și descopere potențialul, profesorii sunt sprijiniți să-și urmeze vocația, iar părinții sunt implicați activ în educația copiilor lor.
De aceea, apelăm la viitorii decidenți de la nivel local: semnați scrisoarea de angajament și asumați-vă în mod real că o prioritate din posibilul mandat va fi educația! Fiți lideri adevărați, nu doar oameni politici care se gândesc doar la propriile interese, aceia cu care suntem obișnuiți de prea multe generații. Avem legi și strategii în vigoare. Totuși, aceste lucruri nu sunt suficiente. Depinde de voi, viitorii decidenți, să puneți în practică aceste principii și să transformați mediul din localitatea sau județul dumneavoastră într-un motor real al schimbării pozitive. A investi în educație înseamnă a investi în viitorul comunității din care faceți parte, înseamnă a crea o generație de tineri educați, competenți și implicați civic, care vor duce mai departe România spre o dezvoltare durabilă și prosperă. Pe de altă parte, a ignora educația înseamnă a condamna comunitățile voastre la stagnare și lipsă de perspectivă, înseamnă a crea o societate fără substanță, fără modele și fără obiective.
De la structurile de reprezentare și până la decidenți, avem responsabilitatea de a pune cărămidă cu cărămidă la fundația viitorului din țara noastră, la crearea unei noi perspective. Consiliul Național al Elevilor vă lansează această provocare de a arăta societății civile că vă pasă!
Vă invităm să accesați site-ul nostru dedicat acestei inițiative (alegeri-locale.consiliulelevilor.ro) și să deveniți semnatari ai scrisorii de angajament! Cele 21 de puncte ale angajamentului reprezintă minimul pe care orice autoritate ar trebui să îl depună pentru acest domeniu cheie din societatea noastră.