Educația noastră nu e experimentul vostru!

Încă din luna aprilie a acestui an, Guvernul României a început să lanseze în spațiul public promisiuni și supoziții cu privire la începerea anului școlar 2020-2021. În ciuda acestui fapt, acum, la mai puțin de două săptămâni până la începerea cursurilor, statul român nu e nici pe departe pregătit pentru deschiderea anului școlar. Sarcina de a achiziționa materiale de protecție a fost pasată autorităților locale, urmând ca aceste achiziții să fie decontate de la bugetul de stat. Perioada de depunere a cererilor de decontare începe, însă, în luna decembrie. Multe consilii locale nu au bugetul necesar pentru a realiza aceste achiziții, iar acest fapt va determina apariția discrepanțelor în ceea ce privește nivelul de siguranță din diferite unități de învățământ.

Mai mult, ținând cont de faptul că școlile din anumite localități vor începe cursurile exclusiv online, este imperios să atragem atenția cu privire la dotarea cu dispozitive conectate la internet pentru elevi și profesori, fapt care nu s-a întâmplat, în ciuda faptului că Legea 109/2020 prevede obligativitatea Executivului de a asigura infrastructura digitală necesară actului educațional virtual, pentru orice elev sau profesor care solicită acest lucru. Procesul de achiziție publică a celor 250.000 de tablete promise de către Guvernul României a fost tergiversat, iar acum, la mai puțin de două săptămâni până la debutul cursurilor, elevii care nu au avut acces la școala online pe durata stării de urgență vor fi privați din nou de acest drept.

Un alt factor ce denotă lipsa de pregătire a Guvernului pentru a deschide anul școlar constă în incoerența în declarațiile făcute de către autorități. Cu câteva zile în urmă, Consiliul Național al Elevilor a tras un semnal alarmă cu privire la iresponsabilitatea declarațiilor vicepremierului Raluca Turcan și premierului Ludovic Orban în legătură cu posibilitatea Guvernului de a asigura materiale de protecție împotriva virusului, în discordanță cu Ordonanța de urgență ce prevedea alocarea a 50 milioane de euro pentru achiziția acestor materiale. Mai mult, ținând cont de faptul că multe unități de învățământ sunt secții de votare, este nevoie de o igienizare riguroasă a acestora după desfășurarea procesului electoral, pe data de 27 septembrie, ținând cont de fluxul mare de oameni care va lua parte la vot.

În cursul zilei de astăzi, miniștrii educației și sănătății au realizat o conferință de presă comună, în cadrul căreia au prezentat normele sanitare privind începerea anului școlar. Am constatat, cu dezamăgire, faptul că în cadrul acestei conferințe de presă nu au fost anunțate aspecte noi privind începerea cursurilor. Tot în acest fel au fost ignorate recomandările experților epidemiologi legate de distanța minimă între elevi, cea de 1,5 metri, prin ordinul comun al ministrului educației și cercetării și al ministrului sănătății ce prevede obligativitatea păstrării distanței de 1 metru.

„Astăzi, cei doi miniștri au făcut declarații de presă comune privind începerea cursurilor. Nu am aflat nimic nou, același discurs rigid, lipsit de substanță. Conform calendarului prezentat de ministrul sănătății, școlile vor avea la dispoziție doar două zile să se pregătească pentru începerea anului școlar. Materiale sanitare nu, distanțare nu, dispozitive nu. Autoritățile au ales, cu bună știință, să pună în pericol sănătatea elevilor din România.”, declară Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.

După trei luni de „analiză”, Guvernul este tot nepregătit!

În urma repetatelor solicitări din partea Consiliului Național al Elevilor, marți seară, au fost lansate în dezbatere publică normele privind instituirea de măsuri sanitare și de protecție în unitățile de învățământ în perioada pandemiei COVID-19. În ciuda faptului că aceste norme de află în proces de elaborare de peste trei luni, draftul propus de către Ministerul Sănătății prezintă lacune semnificative.

În urma analizării propunerii de act normativ, Consiliul Național al Elevilor formulează următoarele observații:

  • Cu toate că, în conformitate cu prevederile actului normativ aflat în dezbatere publică, autoritățile publice locale au datoria de a asigura resursele materiale și financiare necesare începerii anului școlar, nu putem trece cu vederea faptul că acestea nu au un rol decizional în procesul de suspendare/reluare a cursurilor, fapt care poate periclita coerența și fezabilitatea măsurilor luate la nivel local.

 

  • Deși recomandările de la nivel național și mondial prevedeau, până la acest moment, distanțarea fizică de minimum 1,5 metri între persoane, în cazul revenirii la cursuri, aceasta se restrânge la 1 metru. Acest aspect denotă lipsa de consecvență din deciziile autorităților, întrucât nu normele sanitare de bază trebuie adaptate în funcție de infrastructură, ci invers.

 

  • În proiectul de act normativ este specificat faptul că materialele igienico-sanitare trebuie asigurate de către autoritățile publice locale. De asemenea, în cazul în care distanțarea de 1 metru nu poate fi respectată, normele prevăd montarea unor separatoare de plexiglas. Considerăm că e imperios ca autoritățile să aibă în vedere următoarele aspecte: în primul rând, achiziționarea unui număr atât de mare de panouri, cât și a materialelor igienico-sanitare necesită o resursă financiară semnificativă, de care multe autorități locale nu dispun la momentul de față; în al doilea rând, procesul de achiziție publică pentru acestea este unul de durată, chiar dacă este realizat în regim de urgență; în ultimul rând, montarea efectivă a panourilor în sălile de clasă necesită atât resursă umană, cât și resurse de timp, ținând cont de numărul de elevi ce se vor întoarce în școli începând cu 14 septembrie.

 

  • În ceea ce privește decizia luată de CJSU/CMBSU, privind încadrarea școlilor în unul dintre cele 3 scenarii, considerăm că data de 10 septembrie (prevăzută în proiectul de act normativ) este mult prea apropiată de prima zi de școală, fapt care va scădea dramatic capacitatea fiecărei unități de învățământ de a se pregăti pentru începerea anului școlar. Din acest motiv, propunem ca această decizie să fie luată până pe data de 8 septembrie, pentru a oferi școlilor timpul necesar de pregătire.

 

  • În actul normativ apare, în repetate rânduri, sintagma „învățământ la distanță”, însă nu sunt specificate și mijloacele prin care se va organiza această formă de învățământ.

„În al 12-lea ceas, Guvernul României a publicat normele privind începerea anului școlar. După 3 luni de „analiză”, tot ce avem este un proiect de act normativ cu mari lacune, care aruncă, de fapt, întreaga responsabilitate către actorii de la nivel local, fără un set clar de indicații asumate la nivel guvernamental. La momentul de față, constatăm că decidenții de la nivel central sunt nepregătiți pentru deschiderea anului școlar, din toate punctele de vedere. Toate deciziile privind începerea cursurilor, prevăzute în cadrul proiectului de act normativ, se iau cu 4-5 zile înainte de data de 14 septembrie, un interval de timp care nu permite pregătirea, de către fiecare școală, a măsurilor sanitare necesare. Anul școlar nu poate începe așa!”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Guvernul României lovește din nou: măsurile privind începerea anului școlar sunt complet incoerente!

Ieri seară, pe data de 14 august, Ministerul Educației și Cercetării a lansat în dezbatere publică proiectul de Ordonanță de urgență a Guvernului privind măsurile pentru reluarea cursurilor în context pandemic, cât și pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011.

 

Consiliul Național al Elevilor condamnă iresponsabilitatea de care Ministerul Educației și Cercetării a dat dovadă de-a lungul întregului proces de elaborare a măsurilor privind începerea anului școlar, care a culminat cu publicarea, în timpul serii de vineri, a proiectului de OUG.

 

În cadrul acestui acestui proiect se regăsesc mai multe prevederi nefundamentate, printre care:

 

  • Art. 3, alin. (1) prevede faptul că propunerea suspendării cursurilor, în funcție de contextul epidemiologic, se face de către Consiliul de Administrație al fiecărei unități de învățământ preuniversitar în parte, cu consultarea asociației de părinți din școală. Este inadmisibil ca o astfel de măsură, care afectează în mod nemijlocit elevii, să fie luată fără consultarea directă a acestora și fără implicarea lor în procesul decizional. Mai mult decât atât, nu putem trece cu vederea formularea folosită în cadrul textului Ordonanței („în funcție de contextul epidemiologic”), este una mult prea generală, fiind foarte ușor interpretabilă. Considerăm că în procesul de suspendare (completă sau parțială) a cursurilor, printre factorii determinanți ai unei astfel de decizii ar trebui să se afle și alte aspecte, precum numărul de elevi din școală și spațiile disponibile.

 

  • Același articol prevede că unitatea de învățământ poate să decidă fie desfășurarea cursurilor în format fizic, fie desfășurarea acestora „prin intermediul tehnologiei și a internetului”, fapt ce elimină complet scenariul hibrid, care prevedea desfășurarea orelor on-line și fizic simultan. În ciuda acestui lucru, următoarele articole prevăd „limitarea și suspendarea”, care denotă, încă o dată, incoerența în elaborarea acestui act normativ.

 

  • Propunerea de suspendare a cursurilor este realizată de către fiecare unitate de învățământ în parte, avizată ulterior de către ISJ, iar decizia finală aparține Comitetului Județean pentru Situații de Urgență. În ceea ce privește reluarea cursurilor în unitățile de învățământ în care au fost suspendate, decizia se ia de

 

către Comitetul Județean pentru Situații de Urgență, cu avizul DSP, iar unitățile de învățământ și Inspectoratul Școlar Județean sunt doar INFORMATE cu privire la această decizie. Considerăm că acest proces decizional este unul incoerent, fiindcă reluarea cursurilor ar trebui să fie realizată doar în urma consultării unităților de învățământ, astfel încât acestea să poată realiza pregătirea personalului didactic și nedidactic și să poată asigura materialele necesare desfășurării cursurilor.

 

  • În ultimul rând, nu putem trece cu vederea gestionarea datelor cu caracter personal ale elevilor în cadrul cursurilor on-line, fapt care, conform textului Ordonanței, se va realiza prin proceduri elaborate de către fiecare unitate în parte, în baza unei metodologii-cadru. Ne exprimăm îngrijorarea față de capacitatea unităților de învățământ de a elabora aceste proceduri în mod corespunzător, siguranța datelor personale în mediul on-line reprezentând o provocare pentru întreaga comunitate internațională.

 

„Încă o dată, Guvernul României dă dovadă de o iresponsabilitate crasă în ceea ce privește începerea anului școlar. Proiectul de OUG lansat în dezbatere publică vineri seară e unul incoerent, care adâncește nesiguranța și confuzia deja existente în rândul elevilor. E dezamăgitor să vedem că autoritățile exclud complet elevii din procesul decizional privind redeschiderea școlilor și că nici măcar acum, pe ultima sută de metri, nu își asumă un plan de acțiune bine definit. Mai avem fix 30 de zile până la începerea anului școlar, iar, în ritmul acesta, scenariile de aplicare cu siguranță nu vor fi gata. Elevii au nevoie de măsuri ferme și coerente, motiv pentru care solicităm guvernanților consultarea de urgență a societății civile și a autorităților locale, pentru a elabora un set de norme cu adevărat aplicabile, nu promisiuni și declarații de presă fără conținut.”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.

4 ani de Statutul Elevului

Astăzi sărbătorim patru ani de la aprobarea Statutului Elevului, documentul ce reglementează drepturile și îndatoririle elevilor din învățământul preuniversitar de stat, particular sau confesional din România.

Pentru elevii reprezentanți, această perioadă a fost marcată de diverse experiențe, începând cu entuziasmul de a iniția demersuri care să prioritizeze un spațiu de învățare armonios, continuând cu încercările repetate de a diminua abuzurile și practicile incorecte care, din păcate, încă se regăsesc în anumite medii școlare.

Școala, conform definiției acesteia, este un loc al dezvoltării personale, al formării unor competențe și al construirii unor abilități care să permită integrarea beneficiarilor primari, elevii, în societate, dar și pregătirea lor pe plan profesional. Însă, sistemul de învățământ românesc încă n-a ajuns în punctul în care să recunoască elevul ca fiind centrul actului educațional, iar din acest motiv, nici drepturile și îndatoririle acestora nu sunt percepute drept o prioritate la nivelul anumitor unități de învățământ.

Poveștile celor care militează zilnic pentru colegii lor merită auzite, iar cu ocazia celebrării a patru ani de la aprobarea Statutului Elevului, noi îți prezentăm câteva dintre perspectivele acestora.

Cosmin Moraru, București

      Cea mai mare provocare  care a fost în liceul nostru, și probabil va mai fi de acum încolo, este schimbarea mentalităților. Multe piedici ne-au fost puse atât nouă, cât și altor cadre didactice care au încercat să ne susțină inițiativele. Astfel, lupta drepturile elevilor nu a putut primi ajutor prea mare din partea altor persoane în afară de noi, chiar daca toata lumea vedea abuzurile.

Cândva, un coleg de clasă a intrat într-o dispută cu un elev de clasa a XII-a, cel din urmă iscând un scandal. Am încercat sa îi despart, iar când s-a ajuns la diriginți, aceștia au căzut tacit de acord să îi scadă media la purtare colegului de a mai mic, pentru ca cel mare avea de dat examenul și nu trebuia să aibă probleme. Cunoscând ceea ce este de făcut, am făcut tot posibilul pentru a-l ajuta pe colegul mai mic, știind că este o nedreptate. Le-am explicat profesorilor, polițistului, consiliului, că nu e drept ce se întâmplă, că povestea băiatului mare e denaturată etc. Dirigintele lui a încercat să mă abordeze și a lăsat indirect de înțeles că vor exista consecințe dacă mă mai implic. Nu am cedat, am crezut în drepturile mele și ale colegului meu, reușind, într-un final, să rezolvăm împreună problema. Vă recomand să faceți tot ce puteți pentru a vă ajuta colegii. Pentru că nu eram suficient de bine pregătiți la chimie, am ținut, în timpul orelor libere, pregătiri la chimie pentru colegii mei.

 

Spun să uităm de regulile clasice. Singura regulă la vârsta asta ar trebui să fie „fac ce vreau, atât timp când nu-mi fac rău și nu deranjez pe nimeni”, iar dacă cineva observa încălcarea regulii și nu face nimic… nu e cu nimic mai bun decât făptașul.

 

Ioana Onați, Zalău

      Din anul 2017 și până în 2019, am activat cu entuziasm, ambiție, o puternică dorință de schimbare, toate cele trei împreună caracterizate de ceilalți ca fiind ”intense” iar de mine „sincere”, ca președinte al Consiliului Școlar al Elevilor din cadrul Liceului Tehnologic „Liviu Rebreanu” din Hida, iar în paralel, din 2018 și până în 2019, ca Vicepreședinte al Consiliului Județean al Elevilor Sălaj.

 

Văzând de-a lungul anilor toate nedreptățile aplicate elevilor de unii profesori din diferite școli, județe, mă consider norocoasă pentru faptul că am învățat și am avut șansa să militez pentru elevi la liceul meu din Hida. Fiind o școală cu un număr destul de mic de elevi, nu am întâmpinat probleme în nerespectarea drepturilor de bază a acestora, deci m-am putut focusa direct pe persoana numită „elev” și pe nevoile umane ale acesteia, care nu sunt introduse în programa și interesele directe ale sistemului de învățământ românesc, lucru care, din punctul meu de vedere, reprezintă o „crimă” bine organizată având ca victimă principală, psihicul elevilor, „infracțiune” ușor de mușamalizat, concepută de mai marii învățământului care doresc mai degrabă să creeze roboți și nu oameni. Este puțin mai rar mediatizat, expus, însă există și cazuri precum a fost al meu, în care elevul trebuie apărat de nedreptățile pe care, de cele mai multe ori, involuntar și din cauza sistemului de învățământ nepăsător structurat la nivel național, a societății sau a altor factori, și le aplică singur.

 

Vlad Roibu, Iași

      Voiam să schimb mentalitatea elevilor. Am început să organizez ședințe cu șefii de clasă lunar, pentru a îi putea învață să se informeze legat de orice problemă din școală. Ușor-ușor, toată școala a aflat că există Statutul Elevului și că acesta prevede drepturi și obligații. Acest lucru le-a stârnit curiozitatea elevilor și au început să se documenteze mai bine, rezultând astfel o rezolvare a unor probleme precum abuzul de putere a unor profesori și purtarea uniformei.

Esența constă în liderul din voi. Scopul este sa lupți pentru drepturile tale și să îi inspiri și pe alții să o facă. Pas cu pas, generație cu generație, lucrurile se vor schimba, iar dacă tu faci ce trebuie, evoluția va fi una mai rapidă și mai bună.

Sfatul meu este sa candidați pentru orice funcție care vi se potrivește . Este cea mai bună oportunitate de a învăța și de a vă pune amprenta în societate.

Educația – prioritară, nu doar în campanie electorală!

Consiliul Național al Elevilor, unica structură de reprezentare a elevilor la nivel național, solicită reprezentanților partidelor politice, prin demararea campaniei intitulate „Educația prioritară, nu doar în campanie electorală!”, asumarea unei serii de atribuții ce țin de prioritizarea dezvoltării sistemului de învățământ la nivel local prin semnarea unei scrisori de angajament.

Demersurile structurii s-au orientat către superficialitatea cu care factorii decizionali tratează situația actuală a mediului școlar, elevii întâmpinând zilnic probleme cauzate de lipsa echității din sistem. Dovada acestui fapt este absența dotărilor din școli, ce determină în mod direct desfășurarea în condiții necorespunzătoare a actului educațional.

Spre exemplu, există situații revoltătoare în rândul școlilor din mediul rural care pe timpul iernii trebuie să susțină orele de curs în condiții de temperatură scăzute. Elevii navetiști sunt nevoiți să folosească mijloace de transport în comun aflate într-o stare inadecvată, care, de cele mai multe ori, nu respectă programul de funcționare. În plus, există școli lipsite de dotări, fapt ce îngreunează procesul didactic. Acestea sunt câteva dintre problemele cu care elevii se confruntă de-a lungul anilor de studiu din cauza dezinteresului manifestat de factorii decizionali.

Prevederile scrisorii de angajament prioritizează dezvoltarea unui climat educațional ce se pliază pe interesele și nevoile elevilor, în corelație cu cu sprijinirea lor, a profesorilor și părinților. Odată cu semnarea acesteia, reprezentanții partidelor politice în cauză și candidații la alegerile locale se angajează în respectarea integrală a drepturilor dobândite de principalii beneficiari.

De asemenea, aceștia vor garanta transparență în toate demersurile pe care le întreprind, asigurându-se că toți factorii interesați vor putea accesa cu ușurință informațiile de interes public. Periodic, se vor întâlni cu elevii reprezentanți pentru a radiografia microsistemul de învățământ din perspectiva acestora, pentru a dezvolta mecanisme și instrumente menite să rezolve problemele principalilor beneficiari din respectiva localitate.

Guvernul Orban se folosește de elevii navetiști, fără a le rezolva problema cu adevărat!

Pe data de 27 mai 2020, a fost publicat pe site-ul Ministerului Educației și Cercetării Proiectul Hotărârii de Guvern pentru aprobarea procedurii de decontare a cheltuielilor de transport a elevilor și de modificare a Hotărârii de Guvern nr. 42/2017, iar analiza conținutului proiectului a dus la constatarea următoarelor:

  • Elevii sunt privați nu doar de dreptul general de 50% reducere pe mijloacele de transport rutier județean și interjudețean, ci și de dreptul general de 50% reducere pe mijloacele de transport feroviar;
  • Hotărârea de Guvern discriminează elevii care sunt școlarizați în altă localitate de domiciliu, dacă aceștia au în localitatea de domiciliu o unitate de învățământ preuniversitar;
  • Nu este prevăzută niciun fel de sancțiune pentru operatorii de transport care vor refuza să transporte elevii. Atragem atenția Guvernului României asupra faptului că, atâta timp cât operatorii de transport funcționează în regim comercial, ei nu vor putea fi obligați să acorde facilități de transport pentru elevi, fiind vorba de o obligație de serviciu public specifică unui contract de serviciu public care în continuare nu există;
  • Elevii nu vor beneficia de niciun fel de reducere pe perioada vacanțelor, deși Guvernul României promitea faptul că elevii vor beneficia de aceste facilități pe tot parcursul anului calendaristic. 

Pe data de 28 mai 2020, Consiliul Național al Elevilor a transmis prim-ministrului României, Ludovic Orban, neregulile privind proiectul de Hotărâre de Guvern, solicitând, de asemenea, o întrevedere cu reprezentanții elevilor în cadrul căreia să fie discutate mecanismele prin care elevii vor putea beneficia de gratuitate pentru tipurile de transport prezentate în cadrul Legii educației naționale.

Deși proiectul de Hotărâre de Guvern a fost lansat în consultare publică pentru 10 zile, în fapt acesta a fost aprobat în ședința Executivului din 28 mai, după o consultare publică de nici 24 de ore, fiind ignorată dorința elevilor reprezentanți de a se angrena într-un dialog cu decidenții. Totuși, este de remarcat faptul că Executivul se întâlnise, în urmă cu doar o săptămână, cu reprezentanții operatorilor de transport care militează pentru funcționarea transportului în regim comercial: Federația Operatorilor Români de Transport, care s-a opus gratuității transportului elevilor sub sancțiunea încheierii contractelor de gestiune sau a suspendării licențelor. Guvernul României a cedat presiunilor operatorilor de transport și a legiferat exclusiv pentru aceștia, fiind negate eforturile elevilor reprezentanți pentru menținerea transportului în sfera serviciilor publice. 

La ora actuală, transportul județean și interjudețean funcționează în regim comercial, exact ca transportul de mărfuri, întrucât Executivul a încălcat voința Parlamentului și avizul Consiliului Legislativ, prelungind licențele operatorilor de transport. Ce înseamnă, de fapt, faptul că aceste licențe au fost prelungite, iar transportul județean și interjudețean continuă să funcționeze în regim comercial?

  • Statul nu poate impune niciun fel de obligație pentru operatorii de transport, nici măcar transportarea elevilor în mod gratuit, sub sancțiunea încetării licențelor. Proiectul de Hotărâre de Guvern publicat pe site-ul Ministerului Educației și Cercetării nu prevede niciun fel de sancțiune pentru operatorii de transport care vor refuza să transporte elevii în regim gratuit, așa cum promite Guvernul României;
  • De când licențele operatorilor de transport au fost prelungite, odată cu ieșirea din starea de urgență, unele firme care fac transport intrajudețean de persoane au dublat tarifele pentru călători imediat ce li s-a permis să circule după ridicarea restricțiilor. Acest aspect a fost afirmat de către prefectul județului Bistrița-Năsăud Stelian Dolha, la care au ajuns mai multe sesizări din partea celor care fac naveta.
  • Elevii nu vor putea beneficia de niciun fel de facilitate în cadrul transportului județean și interjudețean, întrucât orice fel de facilitate destinată elevilor (grup social de dimensiuni considerabile protejat de statul român) trebuie prevăzută într-un contract de serviciu public (CSP), fiind obligație de serviciu public (OSP). Așadar, Guvernul României se folosește de elevii navetiști din România, a căror situație impune existența unor măsuri clare și coerente, pentru a proteja transportatorii, al căror unic interes este de a face profit;
  • OUG 70/2020 = OUG 51/2019, care a fost respinsă pe cale parlamentară ca urmare a demersurilor elevilor reprezentanți. Totuși, Guvernul României a ales să ignore strădania elevilor spre a obține contractele de serviciu public prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1370/2007. La fel ca OUG 51/2019, OUG 70/2020 încalcă prevederile regulamentului european, regulament care, doar dacă ar fi aplicat, ar duce la aplicarea facilităților de transport pentru elevi. 

Elevii din România nu vor mai beneficia de niciun fel de facilitate pentru transportul județean și interjudețean, fiind privați de un drept general care era prevăzut în Legea educației naționale nr. 1/2011 înaintea aprobării OUG 70/2020. Observăm faptul că Guvernul României se folosește de problema transportului elevilor într-un sens pur electoral, motiv pentru care condamnăm, cu fermitate, aceste acțiuni inițiate în dezavantajul elevilor pe care îi reprezentăm. 

Soluția propusă de reprezentanții elevilor din România este următoarea:

  • Modificarea, pe cale parlamentară, a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2020;
  • Asigurarea gratuității în cadrul serviciilor de transport pentru elevi, prin următoarea modificare și completare a Legii educației naționale nr. 1/2011:

Articolul 69

Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

  1. La articolul 84 alin. (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:

(1) Elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat beneficiază gratuitate la servicii publice de transport local și județean, rutier, naval, cu metroul, precum și feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului calendaristic. Gratuitatea este asigurată de către autoritățile administrației publice locale, prin subvenționarea operatorului de transport conform Legii nr. 92/2007.

(2) Elevii au dreptul la decontarea cheltuielilor cu transportul de interes public desfășurat în alte condiții decât sub forma unui serviciu public. Decontarea se va realiza de către unitatea de învățământ.

  1. La articolul 84 alin. (3)-(3^4) se abrogă.
  2. La articolul 104 la alineatul (2) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
  3. e) cheltuieli pentru transportul elevilor, conform prevederilor art. 84 alin. (2);
  4. La articolul 105 alineatul (2), literele e) și e1) se abrogă.

Lupta pentru transportul elevilor continuă și sperăm că toate partidele parlamentare, indiferent de culoarea politică, ne vor sprijini în obținerea transportului gratuit pentru elevii navetiști, deziderat la care noi nu vom renunța. În acest sens, somăm Guvernul României să înceteze campania de dezinformare țintită către elevii din România, întrucât măsurile promovate nu rezolvă problemele noastre, ale beneficiarilor direcți ai educației, ci prelungesc starea de incertitudine și incoerență legislativă. 

 

 

Drepturile elevilor nu pot fi tranzacționate: problema elevilor navetiști rămâne nerezolvată

În data de 14 mai, odată cu finalizarea ședinței Executivului, vicepremierul Raluca Turcan anunța elevii din România că vor beneficia de transport gratuit pe toate mijloacele de transport, proiectul fiind aprobat printr-o Ordonanță de urgență a Guvernului.

În primul rând, subliniem faptul că structura de reprezentare a elevilor din România, Consiliul Național al Elevilor, a fost în contact permanent cu membri ai Executivului pentru a sublinia problema transportului elevilor și, deși facem parte din multiple foruri decizionale pe lângă Ministerul Educației și Cercetării, nu am fost consultați cu privire la conținutul acestui act normativ. Acest act normativ care reglementează transportul pentru cei aproape 3 milioane de elevi din România nu a fost prezent nici în procesul de transparență instituțională, încălcând prevederile Legii nr. 52/2003.

Condamnăm, cu fermitate, modul în care s-a luat această decizie: netransparent, fără o consultare prealabilă cu beneficiarii direcți ai educației. În schimb, promisiunile și discursul populist continuă să demonstreze superficialitatea cu care Guvernul tratează problema transportului elevilor, care determină creșterea abandonului școlar și privează sute de mii de elevi de acces la educație, așa cum prevede însăși Constituția României, la articolul 32. Deși doamna vicepremier afirma faptul că doar 125.000 de mii de elevi fac naveta pentru a ajunge la școală, este de menționat că această cifră este reprezentată de numărul de elevi care fac naveta și primesc decont, fiind datele colectate de Ministerul Educației și Cercetării. Banca Mondială contrazice aceste cifre, punctând, într-un studiu recent, faptul că există 429 de mii de elevi care fac naveta în România. 

În conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului aprobată în ședința din 14 mai, valabilitatea licențelor de transport a fost prelungită, ignorându-se eforturile reprezentanților elevilor din România de a reintroduce transportul elevilor în sfera serviciilor publice odată cu respingerea, pe cale parlamentară, a OUG nr. 51/2019. Având în vedere avizul Consiliului Legislativ pentru propunerea legislativă privind prelungirea valabilității programelor de transport județean nr. 145/12.05.2020, în care se stipulează faptul că programele de transport județean și-au încetat valabilitatea o dată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 34/2020, pe cale de consecință nu se mai poate vorbi despre prelungirea lor, așa cum este prevăzut în OUG. Atâta timp cât serviciile de transport rămân în sfera serviciilor comerciale, în lipsa unui contract de serviciu public elaborat conform Regulamentului (CE) nr. 1370/2007, elevii care fac naveta folosind mijloacele de transport județean și interjudețean nu vor beneficia de niciun fel de facilitate; deși acest aspect a fost adus la cunoștința Executivului, constatăm că, în continuare, se dorește protejarea intereselor transportatorilor (de a funcționa în regim comercial și de a face profit) și nu a elevilor navetiști.

Mai mult decât atât, în urma aplicării acestei Ordonanțe de urgență a Guvernului, elevii nu vor mai beneficia nici măcar de reducerea de 50% prevăzută în Legea educației naționale pentru transportul interjudețean. Pentru a călători într-o localitate din afara județului (cazul a mii de elevi navetiști care sunt domiciliați într-un județ, dar studiază în altul), folosind mijloacele de transport rutier (autobuz, microbuz), elevii nu vor beneficia nici măcar de reducerea de 50% și vor fi nevoiți să plătească prețul întreg al biletului, respectiv abonamentului, aceste prețuri rămănând ridicate, iar transportul județean și interjudețean funcționând în regim comercial. Cu alte cuvinte, Ordonanța de urgență a Guvernului înrăutățește situația sutelor de mii de elevi navetiști.

Conform articolului 84, alineatul 3^1, litera a): 50% din valoarea acestora se suportă de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Educației și Cercetării, din sumele alocate prin inspectoratele școlare pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat, la care sunt înscriși elevii. Acest articol exceptează dreptul de a primi decontul navetei pentru elevii din învățământul particular, drept care suntem îndreptățiți să credem că aceștia nu vor beneficia de facilități de transport.

Cu privire la sursele de finanțare care vor fi utilizate pentru acoperirea acestor facilități de transport pentru elevi, este indicat articolul 105 din Legea educației naționale, referitor la finanțarea complementară a unităților de învățământ preuniversitar, fiind vorba de decont. Consiliul Național al Elevilor atrage atenția cu privire la modul în care vor fi implementate aceste măsuri, întrucât din prezenta Ordonanță de urgență a Guvernului nu reiese cum vor circula elevii gratuit, deoarece se punctează în continuare decontarea cheltuielilor, nu o astfel de facilitate.

O altă problemă prezentată de această Ordonanță de urgență a Guvernului vizează articolul 84, alineatul (3): Elevii care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu, la cererea acestora, beneficiază gratuit de transportul rutier, naval, precum si feroviar între localitatea de domiciliu și localitatea unde sunt școlarizați, pe durata cursurilor.” Menținerea terminologiei care nu pot fi școlarizați, în ciuda propunerii Consiliului Național al Elevilor de a fi folosită care nu sunt școlarizați, indică o problemă discriminatorie în ceea ce privește numărul elevilor care deși au o unitate de învățământ preuniversitar în localitatea de domiciliu, aleg să studieze în altă localitate de domiciliu sau au fost repartizați la o altă unitate de învățământ ca urmare a admiterii în învățământul liceal.

Ținând cont de argumentele prezentate anterior, problema privind transportul elevilor rămâne nerezolvată:

  • Transportul rutier de persoane continuă să funcționeze în regim comercial, fiind prelungită valabilitatea licențelor, măsură care încalcă avizul Consiliului Legislativ, așadar problema elevilor navetiști rămâne nerezolvată, întrucât consiliile județene nu vor încheia contracte de serviciu public în care să prevadă aceste facilități pentru elevi;
  • Elevii care călătoresc între două localități din două județe diferite folosind mijloace de transport rutier de persoane nu vor mai beneficia de reducerea de 50%;
  • Ordonanța de urgență a Guvernului discriminează elevii care sunt școlarizați în altă localitate de domiciliu, dacă aceștia au în localitatea de domiciliu o unitate de învățământ preuniversitar;
  • Textul Ordonanței de urgență indică doar resurse de finanțare aferente finanțării unităților de învățământ preuniversitar (decont, nu gratuitate);
  • Cele două hotărâri ale Guvernului, 309/1996 și 863/2016 nu au fost abrogate nici acum de către Executiv, deși Consiliul Național al Elevilor a transmis o adresă în acest sens în 25 martie, adresă care a rămas fără răspuns. Astfel, elevii navetiști nu vor beneficia de facilități în cadrul transportului rutier de persoane.

Tinerii continuă responsabil lupta cu COVID-19

Consiliul Național al Elevilor (CNE)Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și Consiliul Tineretului din România (CTR) îndeamnă elevii, studenții și tinerii din România să rămână responsabili și în perioada de după starea de urgență care a fost decretată pentru a limita efectele pandemiei de COVID-19 în țară.

Este necesar ca, pe lângă responsabilitate, să dăm dovadă de solidaritate. Astfel, salutăm tinerii și organizațiile de și pentru tineret care s-au implicat în comunitate, în vederea limitării răspândirii și diminuării efectelor negative cauzate de virusul SARS-CoV-2. Acțiuni ca participarea la actul educativ, implicarea în comunitate prin sprijin oferit categoriilor vulnerabile și celor care au luptat în „linia întâi”, respectarea îndemnului „Stați acasă!” sunt doar câteva dintre modalitățile prin care tinerii s-au făcut vizibili la nivel național.

CNE, ANOSR și CTR încurajează tinerii să aibă în continuare o conduită civică adecvată, chiar dacă România nu va mai fi în stare de urgență. Astfel, cele trei structuri îndeamnă tinerii:

  • să respecte cu strictețe regulile de igienă personală și folosirea măștii de protecție;
  • să păstreze distanța socială și să evite zonele aglomerate;
  • să evite deplasările nejustificate în afara localității;
  • să rămână acasă dacă prezintă simptome de gripă sau răceală (tuse, febră, dificultăți în respirație) și să sune medicul de familie pentru a solicita sfaturi;
  • să se implice în continuare în activități de voluntariat pentru limitarea răspândirii virusului SARS-CoV-2 sau să sprijine și să promoveze inițiativele din comunitatea lor;
  • să aloce timp suficient procesului de învățare;
  • să se informeze doar din surse oficiale. Să evite știrile ce conțin: exprimări pompoase, alarmiste, tratamente naturiste, homeopatice sau medicamentoase împotriva COVID-19;
  • să adopte o conduită civică adecvată atunci când desfășoară activități în aer liber și să nu se deplaseze într-un grup mai mare de 3 persoane.

În ultima perioadă, la nivelul unora dintre comunitățile locale, discursul populist a primat în dezavantajul cetățenilor. Condamnăm, cu fermitate, toate acțiunile politicienilor care au avut drept scop nu garantarea siguranței cetățenilor și a participării acestora la procesele de învățare în mediul online, ci consolidarea unei imagini în scop electoral. În aceste vremuri de criză, elevii, studenții și tinerii din România au nevoie de o clasă politică responsabilă, care să elaboreze politici publice în beneficiul cetățenilor.

Facem un apel deschis, pe această cale, la Ministerul Educației și Cercetării, dar și la Ministerul Sănătății, pentru a garanta siguranța elevilor, unii dintre ei viitori studenți, care vor susține în săptămânile următoare examenele naționale. Autoritățile publice de la nivel central și local trebuie să își coordoneze resursele pentru a se asigura că examenele se desfășoară în condiții optime.

Așteptăm, de asemenea, un răspuns mai viguros din partea Ministerului Tineretului și Sportului, prin care să acorde în mod real suport către structurile de tineret, respectiv grupurile informale de tineri. Apreciem deschiderea arătată în acest sens, însă sperăm la concretizarea seriei de măsuri care să ajute sectorul neguvernamental și grupurile de voluntari formate și/sau dedicate tinerilor.

Chiar și în aceste vremuri de criză, elevii, studenții și tinerii trebuie să fie ascultați, iar autoritățile publice locale trebuie să valorifice, prin resursele digitale, participarea cetățenilor la procesul decizional. Pandemia provocată de Coronavirus nu este un motiv pentru a priva elevii, studenții și tinerii de dreptul la participare în cadrul comunităților lor. Audiențele online, consiliile consultative pe probleme de tineret în mediul digital, organizarea dezbaterilor publice prin intermediul resurselor digitale trebuie să devină realitate deoarece avem nevoie să fim ascultați, nu doar auziți.

Consiliul Național al Elevilor cere dreptate în educație!

Zilele trecute, Ministerul Educației și Cercetării a emis un ordin prin care instituia, printre altele, obligația tuturor elevilor de a participa la ore în mediul online, fără a le pune la dispoziție și instrumentele necesare. Astfel, sute de mii de elevi din România se află în imposibilitatea de a accesa resurse educaționale online, fiind lăsați în afara sistemului de învățământ.

În săptămânile ce au urmat măsurii de închidere a școlilor, s-a recomandat desfășurarea cursurilor în spațiul online. Societatea civilă a subliniat în repetate rânduri faptul că nu toți elevii și profesorii au acces la device-uri electronice (telefon mobil, tabletă, PC, laptop) sau Internet și a solicitat demararea urgentă a procedurilor de achiziție de instrumente digitale de către Guvernul României, pentru a garanta participarea la educație a tuturor beneficiarilor primari pe timp de pandemie. Însă, din păcate, măsurile întârzie să apară, iar Ministerul Educației și Cercetării nu a realizat încă o centralizare a cazurilor de elevi și cadre didactice dezavantajate.

În prezent, România este statul european cu cel mai mare nivel al riscului de sărăcie sau excluziune socială în rândul copiilor. Peste o treime (38,1%) dintre copiii României sunt în risc de sărăcie sau excluziune socială, ceea ce înseamnă că trăiesc în gospodării cu o intensitate scăzută a muncii sau se confruntă cu deprivarea materială ori cu un nivel scăzut al veniturilor (de exemplu, pentru o familie cu doi părinți și doi copii, un venit scăzut înseamnă un venit sub 1946,7 lei/lună).

Din acest motiv, Consiliul Național al Elevilor a formulat o plângere prealabilă adresată Ministerului Educației și Cercetării, prin care solicităm abrogarea OMEC nr. 4135/2020, în temeiul Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ. Acțiunea întreprinsă de structura noastră survine dintr-o necesitate, fiind motivată de măsurile discriminatorii adoptate recent de Minister.

„Încă de la începutul lunii martie, când cursurile au fost suspendate din cauza crizei provocate de COVID-19, Consiliul Național al Elevilor a înaintat propuneri către Ministerul Educației și Cercetării pentru garantarea accesului la educație. Ordinul ministrului Educației și Cercetării nr. 4135/2020 limitează dreptul la educație nu doar pentru cei 300.000 de elevi din comunitățile social-dezavantajate, ci pentru toți elevii care nu au confortul de a participa la cursurile online din diverse motive cât se poate de obiective: într-o familie cu un singur calculator în casă, cu părinți ce îl utilizează pentru a realiza telemunca, școala online devine o utopie.

Astăzi, 27 aprilie 2020, MEC încă nu a prezentat un plan concret pentru respectarea dreptului la educație pentru toți copiii pe care noi îi reprezentăm, iar această încălcare flagrantă a unui drept fundamental nu poate fi trecută cu vederea de reprezentanții elevilor. Dacă  Ministerul a decis să impună măsuri de continuare a procesului educațional doar pentru o parte dintre elevi, condiționând accesul la educație pe criteriul social și economic, noi nu vom face acest lucru și vom lupta pentru ca acei elevi să beneficieze de procesul instructiv-educativ, așa cum prevede și Constituția României. Educația nu ar trebui să fie despre majorități și minorități, ci despre fiecare elev în parte.”, a declarat Antonia-Laura Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor.