Bursele elevilor – în pericol?

Anual, Guvernul României este obligat să adopte o hotărâre prin care să aprobe cuantumul minim al burselor de performanță, de merit, de studiu și de ajutor social, pentru anul școlar în curs. Cu toate acestea, deși cursurile au început, iar elevii vor trebui să își depună în scurt timp dosarele pentru acordarea burselor și școlile vor fi nevoite să demareze o serie de proceduri pentru acordarea acestora, Guvernul întârzie să adopte o hotărâre, blocând procedurile pentru asigurarea burselor.

De aceea, Consiliul Național al Elevilor trage un puternic semnal de alarmă cu privire la un posibil vid legislativ generat de inacțiunile Guvernului, care aduce sute de mii de elevi beneficiari în imposibilitatea de a primi bursele școlare aferente lunii septembrie. În lipsa unei hotărâri de aprobare a cuantumului minim al burselor, administrațiile publice locale și unitățile de învățământ preuniversitar nu vor avea cadrul legal să acorde burse, chiar dacă alocările bugetare cu această destinație există.

În luna august, pe site-ul de transparență publică a Guvernului, a fost publicată o hotărâre care fixa cuantumurile minime ale burselor la 100 de lei, așa cum a fost în anul școlar 2020-2021, fără a diferenția sumele de bani în funcție de tipul și obiectul fiecărei burse. În acest sens, considerăm inacceptabilă plafonarea burselor, întrucât rolul diferențierii burselor în patru categorii este tocmai acela de a oferi sprijin distinct pentru mai multe categorii de elevi, în funcție de criteriile de acordare a burselor, nicidecum de a uniformiza cuantumurile într-un mod inechitabil. 

De aceea, Consiliul Național al Elevilor solicită Guvernului României adoptarea de urgență a unei hotărâri care să fixeze cuantumurile minime ale burselor școlare, după cum urmează: bursa de performanță – 500 de lei; bursa de merit – 200 de lei; bursa de studiu – 150 de lei; bursa de ajutor social – 200 de lei. În acest fel, dreptul de a beneficia de burse nu va fi periclitat, iar elevii eligibili vor putea primi bursele la timp, într-un mod corect și echitabil.

„La acest moment, bursele elevilor sunt între ciocan și nicovală – nu există cadrul legal prin care școlile și administrațiile locale să poată vira banii către elevi, din cauza inacțiunilor de la nivel guvernamental. Este vital ca hotărârea să fie adoptată în cel mai scurt timp posibil, iar cuantumurile să fie în directă concordanță cu scopul tipul bursei de care beneficiază elevul. Altminteri, vom fi martorii unui scenariu sumbru, în care banii există, dar nu și cadrul legal.”, a declarat Silviu Morcan, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Consiliul de Administrație. Ce este și cum te poți implica?

Pentru fiecare dintre noi, emoția noului an școlar se resimte aparte din diverse considerente, însă, pentru cei care anul acesta au decis că vor să facă parte din mișcarea de reprezentare și schimbare, sentimentele acestea ar putea fi mai intense. Ai 18 ani și îți dorești să faci parte din Consiliul de Administrație al unității tale de învățământ, însă nu știi cum să procedezi? Suntem aici, pentru a-ți explica pas cu pas ce ai de făcut mai exact!

Odată cu începerea cursurilor anului școlar 2021-2022, în unitățile de învățământ preuniversitar se desfășoară sesiunile electorale, atât pentru desemnarea reprezentantului elevilor în consiliile de administrație ale unităților de învățământ liceal, cât și pentru ocuparea pozițiilor vacante din birourile executive ale consiliilor școlare ale elevilor. Pentru a asigura o organizare eficientă și corectă a proceselor electorale, îți aducem în atenție următoarele mențiuni.

În ceea ce privește procesele electorale pentru desemnarea reprezentanților elevilor în consiliile de administrație, având în vedere prevederile Procedurii privind alegerea reprezentantului elevilor în consiliul de administrație al unităților de învățământ preuniversitar din România, aprobată prin Ordinul ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 5231/14.09.2015, vă comunicăm calendarul desfășurării alegerilor pentru această funcție, în anul școlar 2020-2021:

  • 13 septembrie 2021 – se anunță calendarul acțiunilor desfășurate pentru alegerea reprezentantului elevilor, componența comisiei de organizare și desfășurare a alegerilor și documentele ce trebuie depuse la dosar, prin afișarea la avizier, pe site-ul unității de învățământ sau utilizând alte mijloace de comunicare disponibile.
  • 14-19 septembrie 2021 – candidații depun dosarele de candidatură la comisie;
  • 20-21 septembrie 2021 – comisia analizează validitatea dosarelor depuse, prin verificarea respectării cerințelor menționate la art. 8 și art. 9 din Procedură; După procesul de analizare al dosarelor, comisia anunță public numele candidaților care îndeplinesc condițiile pentru a participa la alegeri;
  • 22-26 septembrie 2021 – candidații care îndeplinesc condițiile pentru a participa la alegeri se prezintă în cadrul unor întâlniri și dezbateri cu elevii școlii;
  • 27 septembrie 2021 – se desfășoară procesul electoral, comisia se întrunește pentru numărarea voturilor, este întocmit procesul-verbal și sunt anunțate rezultatele;
  • 28-29 septembrie 2021 – este organizat al doilea tur de alegeri, în cazul situațiilor prevăzute la art. 12, alin. (3) sau art. 13, alin. (1) din Procedură;
  • 30 septembrie 2021 – consiliile școlare ale elevilor transmit, în scris, directorului unității de învățământ și consiliului județean al elevilor/Consiliului Municipal al Elevilor București numele candidatului ales ca reprezentant al elevilor cu drept de vot în consiliul de administrație al unității de învățământ;
  • 01-04 octombrie 2021 – consiliile județene ale elevilor/Consiliul Municipal al Elevilor București vor realiza o bază de date și un grup pe o platformă online cu reprezentanții elevilor în CA-urile unităților de învățământ preuniversitar la nivel județean, pentru facilitarea comunicării cu aceștia.

Candidații care își doresc să fie desemnați trebuie să depună dosarul la comisia menționată în cadrul articolului 4, iar acesta are următoarea componență:

  • scrisoare de intenție;
  • copia cărții de identitate;
  • declarația pe propria răspundere a candidatului că nu se află în situațiile de incompatibilitate prevăzute la articolul 8, alineatul 2.

Așadar, dacă ești pregătit să fii vocea elevilor din școala ta în acest an, să urmărești atent ca deciziile luate să fie în folosul colegilor tăi într-o formă transparentă și legală, te invităm să te grăbești pentru a-ți depinde aplicația de candidatură.

Epidemia de violență din școlile noastre

În ultima săptămână, au ieșit la iveală mai multe cazuri grave de violență școlară. Primul a avut loc în municipiul București, unde un elev de clasa a VI-a s-a aruncat de la etajul I al școlii, fiind batjocorit de colegii săi de clasă până în ultimul moment. Cel de-al doilea caz a avut loc în Timișoara, acolo unde o elevă de 15 ani cu cerințe educaționale speciale a fost agresată verbal și fizic de către două colege de clasă, sub privirile amuzate ale celor care au filmat întregul eveniment.

 

Aceste evenimente nu sunt, însă, izolate. Un studiu recent realizat de organizația World Vision România arată faptul că 71% dintre elevi au fost martori sau victime ale violenței fie în drumul spre școală, fie în timpul pauzelor sau chiar în timpul orelor de curs. Mai mult, conform datelor Organizației Mondiale a Sănătății, România a fost clasată pe locul 3 în ceea ce privește bullyingul, în cadrul unui studiu la care au participat 42 de state. 

 

Majoritatea cadrelor didactice nu sunt pregătite, din punct de vedere psihopedagogic, pentru a depista violența școlară în formele ei precoce, înainte de a deveni un fenomen acutizat la nivelul colectivului clasei/al unității de învățământ.

Consiliul Național al Elevilor dezaprobă profund atitudinea Ministerului Educației în raport cu această problemă ce crește de la o zi la alta.  Considerăm că soluția în fața unui astfel de fenomen nu este înființarea unui grup de lucru anti-bullying la nivelul unității de învățământ (conform art. 71, alin. (2), pct. e) din ROFUIP, există deja o comisie permanentă la nivelul fiecărei unități de învățământ, responsabilă de combaterea violenței), ci formarea cadrelor didactice pentru a depista cazurile de violență școlară în forma lor precoce și instruirea consilierilor școlari pentru a putea realiza un management de caz eficient în ceea ce privește reabilitarea agresorului și a victimei, atunci când cazurile nu sunt extrem de grave.

 

Astfel, solicităm Ministerului Educației să își asume în mod public prioritizarea sănătății mintale și a stării de bine a elevilor în spațiul școlar, astfel încât să se asigure în fiecare unitate de învățământ din România un mediu propice învățării și dezvoltării armonioase a elevilor.

 

„Soluția Ministerului Educației în fața problemei violenței școlare, de a îngropa unitățile de învățământ în noi comitete, comiții și grupuri de lucru, nu poate avea, din păcate, sorți de izbândă. La nivelul fiecărei școli există deja o comisie responsabilă de combaterea violenței, însă, de cele mai multe ori, membrii acesteia nu își iau în serios atribuțiile, fie pentru că nu au competențele necesare, fie pentru că nu consideră violența școlară a fi un fenomen grav, ce necesită a fi abordat, în țara în care 20% dintre părinți consideră că bătaia reprezintă un mijloc de educație. E de datoria Ministerului Educației să își asume și de datoria fiecărui director să implementeze în mod real politici pentru creșterea siguranței în școală și pentru cultivarea stării de bine a fiecărui elev, prin crearea de spații sigure pentru învățare.”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Începe școala, dar cum ajungem la ea?

În data de 5 mai 2021, cursurile se reiau cu prezență fizică în majoritatea unităților de învățământ, pentru elevii din clasele non-terminale din peste 1700 de localități, urmând ca, în zilele viitoare, să revină la școală și elevii din anii terminali, indiferent de ratele de incidență ale localităților.

 

Consiliul Național al Elevilor atrage atenția asupra accesului la educație pentru peste 430.000 de elevi navetiști din România, care nu vor primi decontul aferent drumului până la și de la școală, în condițiile în care prevederile legale nu reglementează explicit modul în care autoritățile centrale și locale se implică în asigurarea transportului gratuit pentru elevii navetiști.

 

Cauza principală a acestei lacune este reprezentată de un vid legislativ existent, în speță o serie de prevederi contradictorii în ceea ce privește finanțarea mecanismului de decontare a navetei elevilor, prezente în Legea educației naționale nr. 1/2011. În repetate rânduri, Guvernul României, prin ministerele de resort (Ministerul Educației, Ministerul Transporturilor, Ministerul Finanțelor și Ministerul Dezvoltării), și-a asumat să clarifice cadrul legislativ și să simplifice procedura de decontare a abonamentelor elevilor navetiști, astfel încât autoritățile locale și operatorii de transport să poată întreprinde măsurile necesare asigurării accesului la educație pentru toți elevii. Cu toate acestea, însă, nici până la momentul actual situația nu a fost clarificată de către autorități, ceea ce va impacta în mod negativ sute de mii de elevi care nu vor putea ajunge la școală.

 

De aceea, Consiliul Național al Elevilor solicită ferm Guvernului României să ia măsuri urgente pentru ca elevii navetiști să nu fie prejudiciați în niciun fel, dar și să trateze cu celeritate problematica decontării navetei, care a afectat, de-a lungul timpului, întregi generații de elevi și care a avut drept efect principal creșterea ratei părăsirii timpurii a școlii.

 

„Înainte de începerea vacanței de Paști, Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică un proiect de OUG privind transportul elevilor, menit să clarifice prevederile legislative pe această temă. O lună mai târziu, nu există nicio reglementare nouă în acest sens, iar cadru legal privind asigurarea gratuității transportului elevilor navetiști este la fel de neclar ca înainte, nefiind posibilă decontarea/subvenționarea transportului elevilor navetiști. Din aceste motive, solicităm Guvernului României clarificarea, în regim de urgență, a cadrului normativ privind naveta elevilor. Începând de astăzi, elevii ar trebui să se întoarcă la școală; întrebarea este: vor avea cu ce?”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor. 

 

Consiliul Național al Elevilor propune mecanisme pentru sporirea comunicării dintre elevi și profesori!

Conform articolului 7, alin. aa) din Statutul Elevului, aprobat prin OMENCȘ nr.
4742/2016, elevii au dreptul de a acorda feedback semestrial cadrelor didactice care
predau la clasă, prin fișe anonime, pentru a identifica cele mai eficiente metode didactice.
Acest proces de acordare a feedback-ului se întâmplă, însă, de foarte puține ori. În
majoritatea unităților de învățământ din România, cultura comunicării deschise dintre
elevi și profesori și schimbul de feedback reciproc este aproape inexistentă.

Din acest motiv, Consiliul Național al Elevilor a propus Ministerului Educației
elaborarea unei proceduri de acordare a feedbackului semestrial, menită să sporească și
să eficientizeze comunicarea dintre elevi și cadrele didactice. Această metodologie nu are
drept scop aplicarea de măsuri coercitive pentru cadrele didactice, ci sprijinirea acestora
în conturarea unui act educațional de calitate, centrat pe elev. Salutăm deschiderea
Ministerului Educației cu privire la această inițiativă, ce va avea drept efect pe termen
lung îmbunătățirea actului de predare-învățare.

Printre posibilele întrebări ce vor face parte din instrumentul de feedback se
numără itemi privind încurajarea, de către profesor, a participării elevilor la oră, utilizarea
metodelor inovative de predare, ritmul de parcurgere a materiei și atmosfera generală
din cadrul orelor de curs. Răspunsurile elevilor vor fi ponderate în funcție de participarea
lor la ore.

„După aproape 5 ani de când elevii au dobândit dreptul de a acorda feedback
semestrial cadrelor didactice, Consiliul Național al Elevilor a propus crearea unui
instrument de feedback reglementat, care să asigure acordarea corectă a acestuia. Ce ne
dorim noi este ca în sălile de clasă din întreaga țară să pornească dialoguri cu privire la
calitatea actului de predare și învățare, așa cum este el perceput de către elevi. Doar în
acest fel vom putea vorbi despre o educație de calitate, centrată cu adevărat pe nevoile
elevilor. Menirea acestui instrument este, așadar, să creeze un canal de comunicare,
pentru a construi relații de colaborare între elevi și profesori, nu de a căuta vinovați sau
de a arăta cu degetul. Salutăm decizia Ministerului Educației de a aborda acest subiect,
în interesul tuturor elevilor din România.”, a declarat Rareș Voicu, președintele
Consiliului Național al Elevilor.

Solicităm reluarea dezbaterilor pentru planurile-cadru!

Către: Ministerul Educației

În atenția: domnului ministru al educației, prof. univ. dr. Sorin-Mihai CÎMPEANU

domnului secretar de stat pentru învățământ preuniversitar, prof. Sorin ION

 

Stimate Domnule Ministru,

Stimate Domnule Secretar de Stat,

 

         Încă din anul 2017, atunci când s-a dorit pentru prima dată modificarea actualei arhitecturi curriculare, planurile-cadru au reprezentat un adevărat punct nevralgic pentru învățământul preuniversitar din România.

         De multe ori, elevii din țara noastră declară vehement că școala nu le satisface cu adevărat nevoile educaționale și, în fond, nu le asigură două componente interdependente pentru orice absolvent al școlii românești: integrarea în societate și inserția pe piața muncii. Astfel, actualele planuri-cadru pentru liceu, neschimbate de 12 ani, nu răspund aproape deloc cerințelor din zilele noastre, întrucât nu stimulează elevul să deprindă competențe precum gândirea critică și analitică sau alte abilități necesare vieții cotidiene. Relevante în acest sens sunt rezultatele testării PISA 2018, care au arătat că 40,8% dintre elevi nu pot explica și/sau înțelege ceea ce citesc, fiind încadrați în categoria analfabeților funcționali, 46,5% dintre elevi nu pot opera cu noțiuni matematice de bază, în timp ce 44% dintre elevi nu pot realiza corelații elementare în domeniul științelor. Vedem, așadar, o divizare constantă și evidentă în sistemul de învățământ preuniversitar din România, la toate nivelurile.

         În urmă cu opt ani, se înființa clasa pregătitoare. De atunci, elevii au învățat după alte planuri-cadru, alcătuite special pentru a modifica, în timp, arhitectura curriculară a întregului sistem. Totuși, însă, ne aflăm în situația în care această primă generație, aflată acum în clasa a VIII-a, va fi nevoită să învețe la liceu după aceleași planuri-cadru ca și până acum, chiar dacă întregul parcurs educațional al acestor elevi a fost modificat substanțial, prin introducerea de discipline, competențe și conținuturi noi. Cauza acestei situații este tergiversarea inexplicabilă a procesului de modificare a planurilor-cadru pentru liceu, dar și reticența și divergențele de viziune ale miniștrilor și ale reprezentanților societății civile.

         În forma lor actuală, propunerile Ministerului Educației pentru modificarea planurilor cadru de liceu, care s-au aflat în proces de consultare publică până la sfârșitul lunii ianuarie, dezamăgesc prin faptul că nu aduc o viziune reformatoare în plan curricular, ci păstrează abordarea desuetă prezentă în toate modelele curriculare aprobate și promovate în ultimii ani. 

Ne aflăm într-un moment crucial pentru sistemul educațional din România, în care putem să reflectăm asupra a ceea ce nu a funcționat în ultimii ani și să luăm atitudine pentru a schimba în bine elementele de bază, precum finanțarea, curriculumul, formarea cadrelor didactice, participarea elevilor la procesele decizionale din școală etc. Proiectul Președintelui României, România Educată, oferă o perspectivă clară pe tema curriculumului centrat pe elev: unul dintre pilonii din arhitectura sistemului de educație românesc presupune ca sistemul de învățământ să fie centrat pe nevoile beneficiarului, oferind experiențe de învățare autentice pentru fiecare copil sau tânăr, pornind de la profilul și înclinațiile acestuia.

În plus, pentru a ne asigura de faptul că implementarea noilor planuri-cadru va fi posibilă, este necesară realizarea unei analize de costuri (privind modificarea normării cadrelor didactice ș.a), care să reprezinte unul dintre punctele de plecare pentru conturarea finanțării educației în anii următori.

         Având în vedere toate aspectele prezentate mai sus, semnatarii prezentei scrisori vă solicită reluarea dezbaterilor din cadrul grupului de lucru pentru planurile-cadru din cadrul Ministerului Educației, astfel încât, până la finele anului 2021, noua arhitectură curriculară să fie deja creionată, iar viitoarele generații de elevi să poată învăța după programe noi, adaptate cerințelor societății actuale.

 

Inițiator:

Consiliul Național al Elevilor

Semnatari:

Fundația Agenția Împreună

Federația Națională a Asociațiilor de Părinți

Consiliul Tineretului din România

Federația Coaliția pentru Educație

MAKOSZ – Uniunea Liceenilor Maghiari din România 

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România 

Părinții cer schimbare – grup civic 

Organizația Salvați Copiii România 

 

Meditațiile – o industrie nedreaptă

Meditațiile – o industrie nedreaptă

Un studiu realizat în anul 2007, în România, a relevat faptul că, din 1276 de elevi respondenți, 27% primeau meditații. Un alt studiu, realizat în 2010 de către Comisia Europeană în rândul părinților din România, a arătat faptul că, din 1316 de adulți, peste 50% plăteau meditații pentru copiii lor. Același studiu releva, la acea vreme, faptul că industria meditațiilor costa anual părinții elevilor din România peste 300 de milioane de euro pe an. Zece ani mai târziu, în luna septembrie a anului 2020, un raport al Ministerului Educației și Cercetării arăta faptul că 47% dintre elevii de clasa a VIII-a și 42% dintre elevii de clasa a XII-a frecventează în mod frecvent activități de pregătire suplimentară de tip meditații. 6% dintre respondenți desfășoară aceste activități zilnic, în timp ce 16% primesc meditații de 2-3 ori pe săptămână.

Este evident, așadar, faptul că a avut loc o creștere semnificativă a procentului elevilor care urmează meditații la diferite materii. Această creștere poate fi pusă doar parțial pe seama pandemiei, având în vedere faptul că practicile privind meditațiile derulate de către profesori individual reprezintă deja o cutumă a sistemului educațional din România. În medie, prețul/ședință de meditații poate ajunge până la 100 de RON, sume care, de cele mai multe ori, nu sunt fiscalizate, nefiind declarate drept venit suplimentar de către cadrele didactice. În anul 2019, numărul profesorilor care au declarat faptul că obțin venituri suplimentare din meditații a fost de 4135, ajungând la venituri declarate de peste 35 de milioane de lei. Raportat la numărul total de 172.600 de cadre didactice care profesează în România la acest moment, procentul celor care au declarat aceste venituri este de 2,39%.

Din punct de vedere legal, conform art. 5, alin. (iv) din OMEN nr. 4831/2018, privind aprobarea codului-cadru de etică al personalului didactic din învățământul preuniversitar, cadrele didactice au datoria de a interzice orice activități care generează corupție, precum „meditaţiile contra cost cu beneficiarii direcţi ai educaţiei de la formaţiunile de studiu la care este încadrat”. Din păcate, multe cadre didactice nu respectă această prevedere și organizează meditații cu elevi de la clasă, fapt care generează un vădit conflict de interese. Având în vedere toate aceste date, putem afirma cu certitudine faptul că, în România, meditațiile reprezintă o adevărată industrie care, de cele mai multe ori, nu este controlată.

Din acest motiv, Consiliul Național al Elevilor solicită Ministerului Finanțelor, Ministerului Educației, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Justiției să ia toate măsurile care se impun pentru a garanta fiscalizarea tuturor meditațiilor și sancționarea contravențională a cadrelor didactice care nu declară aceste surse de venit.

„În ultimii ani, piața meditațiilor a crescut semnificativ, până în punctul în care a ajuns să fie o adevărată industrie. Nu putem închide ochii în fața faptelor de corupție care se petrec în sistemul educațional. Nedeclararea unor venituri reprezintă evaziune fiscală. Or, dacă dascălii a căror atitudine reprezintă un reper moral pentru generații întregi de elevi recurg la astfel de practici, înseamnă că orice speranță de a avea un sistem educațional performant, construit pe valori sănătoase, este sortită eșecului. Nu cred că așa ar trebui să arate lucrurile, dacă ne dorim cu adevărat ca generațiile viitoare să înțeleagă că noi toți avem datoria de a respecta legea și de a ne îndeplini îndatoririle.”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.

____

Dă clic pentru a accesa Invatarea-la-distanta_Raport-de-cercetare_august-2020.pdf

Bursele școlare – povestea noastră

Trei ani. Trei ani plini de negocieri, de întrevederi cu decidenții de la nivel local și central, de ședințe în miez de noapte, de planuri regândite, de manifestații, petiții și proteste, de victorii de etape, de statistici și, în final, o reușită pentru sute de mii de elevi din România.

Demersul „Burse în toată România!” a luat naștere din dorința de a lupta pentru un drept fundamental al elevilor, care, de prea multe ori, a fost ignorat sau pus în așteptare de autorități. Astfel, în 2018, Consiliul Național al Elevilor a început o luptă asiduă pentru ca toți elevii din țară să primească burse școlare.

Pentru că, acum, după mai mult de trei ani de muncă, ne-am atins dezideratul, vrem să aducem în vedere tot ceea ce a stat în spatele acestei victorii.

Anul 2018 – La acel moment, Consiliul Național al Elevilor a gândit un proiect legislativ care să modifice Legea educației naționale și care să aducă pe masa decidenților, pentru prima oară, noțiunea de „cuantum minim al burselor școlare”. Nemulțumiți de localități care acordă burse de 8 lei pe lună, am considerat cuantumul minim o soluție ideală, astfel încât aceste situații să nu mai existe.

 

 

Ianuarie 2019 – În continuare, Consiliul Național al Elevilor s-a asigurat că propunerea legislativă intră pe circuitul parlamentar – ceea ce s-a și întâmplat. În ianuarie 2019, Parlamentul României a adoptat proiectul, iar Președintele României a promulgat-o, devenind Legea 38/2019. Astfel, aceasta menționa: „…cuantumul minim al bursei de performanță, al bursei de merit, al bursei de studiu și al bursei de ajutor social se stabilește anual prin hotărâre a Guvernului”.

Decembrie 2019 – Pentru că, în decurs de un an, legea nu a fost respectată, iar cuantumul minim nu a fost stabilit prin hotărâre de guvern, am inițiat, alături de comunitatea Declic, petiția „Burse în toată România”, care a strâns peste 36.500 de semnături.

În acest sens, mai mulți membri ai societății civile care au înțeles nevoia de acordare a burselor școlare în mod echitabil: Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), Consiliul Tineretului din România, Federația Natională a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar, Makosz (Romániai Magyar Középiskolások Szövetsége), Salvați Copiii România, Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile, Consiliul Tinerilor Instituționalizați, FONPC, World Vision Romania, Asociația Studenților Romi din București Terni Godi și Funky Citizens.

Petiția a fost depusă de o delegație a Consiliului Național al Elevilor la Ministerul Finanțelor Publice și la Ministerul Educației și Cercetării, acolo unde au avut loc negocieri cu secretarul de stat Sebastian Burduja și ministrul Monica Anisie.

 

 

Aprilie 2020 – După patru luni în care substructurile Consiliului Național al Elevilor au solicitat și centralizat situația din plan local a burselor școlare, în luna aprilie a anului trecut, am lansat analiza națională privind acordarea burselor elevilor, în urma căreia am aflat pura realitate: zeci de comunități de elevi nu primiseră niciodată burse, iar alte sute de consilii locale alocau burse în cuantumuri infime, din cauza faptului că nu dețineau suficiente fonduri. În acel moment, ne-am dat seama, mai mult decât niciodată, cât de importantă este aprobarea unui cuantum minim al burselor școlare.

Octombrie 2020 – Au avut loc alte negocieri purtate cu factorii decizionali. Am calculat impactul bugetar al acestei măsuri și am înaintat ministrului educației și cercetării de la acea vreme, Monica Anisie, propunerea Consiliului Național al Elevilor privind bursele școlare. Au urmat alte negocieri purtate cu factorii decizionali.

 

Noiembrie 2020 – Pentru că nicăieri nu exista o situație centralizată a elevilor eligibili care ar trebui să primească burse, am solicitat inspectoratelor școlare să ne transmită numărul elevilor care ar trebui să primească burse.

Decembrie 2020 – La sfârșitul anului trecut, după un an de la adoptarea Legii 38/2019, Guvernul a adoptat, pentru prima oară, o hotărâre care aproba cuantumul minim al burselor școlare. Astfel, HG 1064/2020 prevede acordarea unei sume de 100 de lei, lunar, pentru toate toate tipurile de bursă.

Ianuarie 2021 – Timp de o lună, motoarele au fost turate la maximum, astfel încât hotărârea anterior menționată să se reflecte și în legea bugetului de stat. Astfel, am avut multiple întrevederi cu membri ai guvernului, în cadrul căreia am solicitat, pornind de la o analiză de impact bugetar, includerea în bugetul de stat a fondurilor necesare acordării bursele școlare.

 

 

Februarie 2021 – Pe data de 11 februarie, Consiliul Național al Elevilor a manifestat în fața Guvernului României, subliniind nevoia finanțării adecvate a sistemului educațional, prin garantarea dreptului la transport gratuit și la burse școlare adecvate. Protestul nostru a avut ecou, astfel că, la finalul zilei, am purtat negocieri cu vicepremierul Dan Barna, în cadrul cărora am expus, din nou, nevoia cuprinderii fondurilor pentru burse în bugetul de stat. La doar o zi distanță, Ministerul Finanțelor a publicat proiectul de lege a bugetului de stat, în cadrul căruia peste 520 de milioane de lei au fost alocați pentru bursele școlare.

Nu în ultimul rând, vă mulțumim vouă – elevi, părinți, profesori și activiști din educație, pentru faptul că ați fost alături de Consiliul Național al Elevilor în toată această luptă. A fost un drum lung, plin de obstacole, dar care, însă, ne-a motivat constant să mergem înainte și să avem ca prim scop un singur gând: acela ca fiecare elev din România să poată beneficia de un drept fundamental, ignorat prea mult timp de către statul român. 

Împreună reprezentăm vocea colegilor noștri!

Redeschiderea școlilor și a universităților în condiții de siguranță – în continuare o nebuloasă!

Redeschiderea școlilor și a universităților în condiții de siguranță – în continuare o nebuloasă!

 

În această dimineață, a fost publicat în Monitorul Oficial al României Ordinul Comun al Ministrului Sănătății și al Ministrului Educației privind redeschiderea școlilor și a desfășurării activității didactice în universități, începând cu data de 8 februarie. Consiliul Național al Elevilor (CNE) și Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) critică lipsa unui dialog social mai larg în realizarea acestui ordin, care a fost aprobat fără a consulta, în mod adecvat, beneficiarii primari ai sistemului educațional: elevii și studenții

 

În privința învățământului preuniversitar, atragem atenția asupra procesului birocratic pe care unitățile de învățământ trebuie să îl parcurgă pentru redeschidere: Direcția de Sănătate Publică/Direcția de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti (DSP/DSPMB) informează inspectoratul școlar cu privire la situația epidemiologică de la nivelul fiecărei localități, inspectoratul școlar transmite datele către unitățile de învățământ, iar unitatea de învățământ propune inspectoratului școlar și DSP/DSMB un anumit scenariu de funcționare, spre avizare, în timp ce  Comitetul Județean pentru Situații de Urgență/Comitetul Municipiului București pentru Situații de Urgență (CJSU/CMBSU) emite hotărârea finală. Considerăm că ziua de vineri, ultima zi rămasă înainte de redeschiderea școlilor, nu este suficientă pentru a realiza toate aceste pregătiri atât din punct de vedere birocratic, cât și din punct de vedere material. 

 

Mai mult, conform ordinului, școlile au datoria de a stabili spațiile specifice atât pentru derularea procesului de învățământ, cât și pentru izolarea persoanelor simptomatice sau testate pozitiv. În acest sens, atragem atenția asupra lipsei spațiilor școlare de tip „izolator” și a lipsei resursei umane medicale, fără de care persoanele simptomatice nu pot beneficia de niciun fel de ajutor specializat, precum testarea rapidă antigen COVID-19. 

 

În același timp, considerăm că prevederile art. 9, alin. (1) din Ordinul Comun nu respectă indicațiile sanitare precizate până acum de către autorități și experți în sănătate publică, deoarece cursurile fizice se suspendă pentru 14 zile doar la „apariţia a două cazuri confirmate de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 într-o clasă de învățământ gimnazial, liceal, profesional și postliceal”. Altfel spus, dacă un singur elev este testat pozitiv pentru COVID-19, toți ceilalți elevi din clasă merg în continuare la școală, expunându-se astfel unui risc substanțial.

 

Pe lângă toate acestea, la punctul II.3 din Anexă, „Organizarea procesului de învăţământ și a activităților sportive” observăm faptul că în timpul activităților sportive derulate în cadrul sălilor de sport, elevii nu au obligația de a purta mască, ceea ce îi expune pe aceștia la un risc semnificativ de infectare, având în vedere faptul că majoritatea sălilor de sport nu sunt/nu pot fi aerisite în mod eficient. 

 

În privința învățământului superior, în mod neașteptat, cvasimajoritatea reglementărilor la nivel național cu privire la normele igienico-sanitare, prevăzute în Ghidul precedent, au fost abrogate, urmând ca fiecare universitate să decidă conform autonomiei universitare. Amintim faptul că ocrotirea sănătății publice reprezintă responsabilitatea statului român, conform art. 34, alin. (2) din Constituția României. Autonomia universitară nu acoperă elemente ce țin de instituirea de norme igienico-sanitare, iar universitățile nu au calificarea necesară pentru a stabili asemenea norme. Din acest punct de vedere, în actualul ordin nu mai regăsim dispoziții privind căminele și cantinele, privind regularitatea dezinfectării sau privind grupurile sanitare.

Pentru a putea îndeplini dezideratul de a oferi toate condițiile necesare alegerii unui scenariu hibrid, cu garantarea siguranței tuturor celor implicați (studenți, cadre didactice, personal auxiliar), se impun următoarele măsuri:

  • Stabilirea unui plan general de măsuri de protecție la nivelul universității, care să includă cel puțin temele precizate în ghidul abrogat și care să fie avizat de DSP în vederea asigurării conformității cu standardele de protecție igienico-sanitară;
  • Stabilirea unui termen rezonabil de luare a deciziei de trecere de la scenariul online la scenariul hibrid/fizic, astfel încât studenții să aibă timpul necesar întoarcerii în centrul universitar și identificării unui loc de cazare, precum și pentru pregătirea cazării în cămine;
  • Asigurarea testării rapide a studenților, în maniera prevăzută pentru învățământul preuniversitar.

„Acum două zile, Consiliul Național al Elevilor a înaintat guvernanților o propunere cât se poate de rezonabilă: ca prima săptămână de școală din al doilea semestru să aibă loc în format online, pentru a le oferi școlilor timpul de care au nevoie pentru a se pregăti. Constatăm, însă, cu dezamăgire, faptul că autoritățile continuă să susțină redeschiderea școlii în format fizic începând de luni, chiar dacă cele mai multe dintre ele nu sunt pregătite pentru acest lucru.”, a declarat Rareș VOICU, Președintele Consiliului Național al Elevilor.

„În luna septembrie, universitățile așteptau normele igienico-sanitare de la Ministerul educației pentru a putea decide modul de începere a semestrului I. Deși optica s-a schimbat, unele norme din luna septembrie fiind considerate pe bună dreptate excesive și sugerând preferința învățământului în scenariu online, soluția nu este de a oferi un cadru atât de larg, fără îndrumări. Astfel, pe lângă suita de activități necesare pregătirii adecvate a scenariilor hibrid/fizic, pentru universitățile care adoptă o asemenea decizie, precum asigurarea materialelor de protecție în stocuri adecvate, este important ca universitățile să coopereze permanent cu DSP pentru a avea siguranța că normele igienico-sanitare pe care le impun sunt suficiente și eficiente, atingându-și scopul” a declarat Horia-Șerban ONIȚA, Președintele Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România. 

 

Bursele elevilor – un vis frumos, în lipsa alocărilor de la bugetul de stat!

În luna decembrie a anului trecut, Guvernul României a aprobat Hotărârea nr. 1064/2020, conform căreia cuantumul minim pentru fiecare categorie de burse este de minimum 100 de lei/elev/lună, bani care vor veni de la nivel central, către autoritățile publice locale, care vor putea suplimenta această sumă din fondurile proprii.

Acest lucru nu va fi posibil, însă, dacă în legea bugetului de stat pentru anul 2021 nu vor exista sume alocate special cu această destinație. Din acest motiv, solicităm primului-ministru și ministrului finanțelor publice realizarea acestor alocări, pentru a garanta faptul că dreptul elevilor de a primi burse va fi respectat în întreaga țară, iar inechitățile vor fi eliminate.

„Facem apel la Guvernul României să includă în proiectul de buget pentru anul 2021 sumele necesare asigurării cuantumului minim pentru bursele elevilor, conform HG 1064/2020. În lipsa acestor sume, decizia executivului de a seta un cuantum minim pentru bursele școlare reprezintă doar un demers populist, fără fundament în prioritățile financiare ale Guvernului.”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.