Vine Crăciunul, iar educația din România tot nu are finanțare – încă nu a fost stabilit costul standard per elev!

Anual, Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar
stabilește costul standard per elev, care este aprobat ulterior prin hotărâre a Guvernului
României. Acest cost determină o parte semnificativă a finanțării educației din România,
fondurile fiind alocate prin intermediul finanțării de bază, de la bugetul Ministerului
Educației și Cercetării.

La acest moment, însă, costul standard per elev pentru anul viitor nu a fost stabilit,
iar acest lucru pune într-un pericol major finanțarea corespunzătoare a educației.

În ultimii 4 ani, coeficientul 1 al costului standard per elev (pentru cheltuieli cu
bunuri și servicii, cu pregătirea profesională a cadrelor didactice și organizarea
examenelor naționale) a crescut cu doar 66 de lei, de la 321 de lei in anul 2016, la 387 de
lei la începutul anului 2020. Pentru ca finanțarea educației sa răspundă actualelor nevoi
din sistem, este nevoie de o creștere cu cel putin 30% din actuala sumă alocată acestui
coeficient. În plus, este nevoie de aprobarea unui set de coeficienți pentru finanțarea
diferențiată a unităților de învățământ, în funcție de nivelul de dezvoltare socioeconomică al fiecărei comunități.

Din aceste motive, Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a
Asociațiilor de Părinți Învățâmânt Preuniversitar solicită întrunirea de urgență a
Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar!

„Programul de guvernare al guvernului-desemnat prevede creșterea finanțării
educației din România, până la atingerea procentului de 6% din PIB, fapt care trebuie să
se regăsească și în costul standard per elev! Finanțarea educației nu poate aștepta! Dacă
legea bugetului de stat pentru anul 2021 va fi realizată fără a avea un cost standard per
elev corespunzător, guvernanții vor îngropa de-a binelea sistemul de învățământ.
Solicităm întrunirea de urgență a CNFIP! Acum, mai mult decât oricând, finanțarea
trebuie să urmeze elevul! Nu ne permitem ca bugetul educației să fie dictat încă o dată
de Ministerul Finanțelor Publice! ”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului
Național al Elevilor

„Indiferent cât de tulburi sunt apele pe scena politicii românești, sper ca, într-un
final, măcar noul guvern învestit să plece urechea către finanțarea de bază, în special la
bunuri și servicii. Fără un cost standard fundamentat, vom vorbi doar despre inechitatea
sistemului educațional. Am văzut si declarația d-lui ministru Cîmpeanu, în sensul
menționat mai sus, așadar… astept să acționeze conform spuselor”, a declarat Iulian
Cristache, președintele FNAP-IP.

Bursele elevilor – existente, dar nu suficiente!

În cadrul ședinței de Guvern care a avut loc săptămâna trecută, executivul a aprobat o hotărâre privind stabilirea cuantumului minim pentru toate categoriile de burse școlare (de studiu, de ajutor social, de merit și de performanță) în sumă de 100 de lei.

Salutăm decizia Guvernului de a emite această hotărâre, însă ne exprimăm nemulțumirea față de suma aprobată.

Consiliul Național al Elevilor a transmis guvernului propunerile privind cuantumul minim pentru fiecare categorie de burse, raportat la salariul minim pe economie, după cum urmează: 9,45% pentru bursa de ajutor social, 10.15% pentru bursa de studiu, 11% pentru bursa de merit și 15% pentru bursa de performanță.

„În urma demersurilor Consiliului Național al Elevilor, Guvernul României a aprobat hotărârea de guvern privind cuantumurile minime ale burselor școlare. De acum încolo, atunci când consiliile locale vor aproba cuantumul burselor elevilor, nu vor putea merge mai jos de 100 de lei. În ciuda acestui fapt, suma tot nu este suficientă pentru elevii aflați în situații de risc socio-economic, motiv pentru care solicităm Guvernului o analiză financiară amănunțită, pentru a crește cuantumul minim al burselor școlare.”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor

Biroul de Presă al CNE și-a mărit echipa!

De curând, data limită pentru depunerea aplicațiilor în Biroul de Presă al Consiliului Național al Elevilor a fost atinsă, iar echipa noastră a analizat constant și cu atenție lucrările candidaților.

Cu entuziasm pentru noul început, anunțam componența din mandatul 2020-2021:

Social media manager:
Aura-Maria Badiu

Redactori:
Lorena Rus
Ana Mocanu
Iulian Brînzoi
Eliza Maria Cucu
Alexandra Rus
Alexia Lupu
Andreea Teodorescu
Timotei Istrate
David Bularca

Graphic designeri/ ilustratori:
Ioana Tencu
Damian Cozma
Andreea Crișan
Ana Năstase
Bianca Mocanu
Mara Ioana Muca
Ovidiu Lascu
Ana Andrei
Mario Chirică

Fotografi:
David Piuaru
Denis Rotari
Antonio Pavăl
Krisztian Matyas

Videografi:
Șerban Hâncu
Mihai Boca

Web developeri:
Mihai Sturza
Cosmin Andrei
David Niculae
Andrei Stan
Roberto Barbaras
Andrei Visoiu

Suntem nerăbdători să demarăm noi demersuri menite să apere drepturile și interesele elevilor din România, alături de actuala echipă a Biroului de Presă! Felicitări tuturor!

CNE consultă toți elevii cu privire organizarea tezelor și a olimpiadelor școlare!

În urma incertitudinii create în spațiul public referitoare la susținerea lucrărilor semestriale, generate în urma unor declarații ale reprezentanților Ministerului Educației și Cercetării, Consiliul Național al Elevilor lansează o consultare adresată tuturor elevilor, pentru a afla atât opinia acestora cu privire la modalitatea de susținere a tezelor, cât și părerea despre decizia de suspendare a tuturor olimpiadelor școlare: https://bit.ly/2HR1Cwc.

În cadrul unei conferințe de presă, secretarul de stat Luminița Barcari a afirmat faptul că Ministerul Educației și Cercetării discută mai multe variante pentru desfășurarea tezelor semestriale, printre care se numără și înlocuirea tezei cu o evaluare sumativă, ce nu va mai reprezenta 25% din media la respectiva disciplină, ci va fi notată precum orice altă lucrare scrisă. Deși mai sunt doar câteva săptămâni până la data la care elevii ar fi trebui să înceapă să susțină tezele, încă nu este clar nu se vor desfășura acestea, ținând cont, mai ales, de faptul că peste un milion de elevi învață, în acest moment, în mediul online.

În plus, secretarul de stat a anunțat faptul că, anul acesta, competițiile școlare și extrașcolare vor fi suspendate din cauza imposibilității organizării acestora fără a crea o discriminare între elevi, dat fiind numărul mare al acestor competiții și a numărului de elevi participanți, dar și a varietății modalităților de organizare.

„După luni în care deciziile Ministerului Educației și Cercetării au fost comunicate cu întârziere, provocând incertitudine în rândul tuturor actorilor educaționali, este imperios ca, mai departe, opinia elevilor să fie cu adevărat ascultată, găsindu-se, totodată, mecanismele necesare pentru ca actul instructiv-educativ să continue în condiții de siguranță.” – declară Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor

Educația noastră nu e experimentul vostru!

Încă din luna aprilie a acestui an, Guvernul României a început să lanseze în spațiul public promisiuni și supoziții cu privire la începerea anului școlar 2020-2021. În ciuda acestui fapt, acum, la mai puțin de două săptămâni până la începerea cursurilor, statul român nu e nici pe departe pregătit pentru deschiderea anului școlar. Sarcina de a achiziționa materiale de protecție a fost pasată autorităților locale, urmând ca aceste achiziții să fie decontate de la bugetul de stat. Perioada de depunere a cererilor de decontare începe, însă, în luna decembrie. Multe consilii locale nu au bugetul necesar pentru a realiza aceste achiziții, iar acest fapt va determina apariția discrepanțelor în ceea ce privește nivelul de siguranță din diferite unități de învățământ.

Mai mult, ținând cont de faptul că școlile din anumite localități vor începe cursurile exclusiv online, este imperios să atragem atenția cu privire la dotarea cu dispozitive conectate la internet pentru elevi și profesori, fapt care nu s-a întâmplat, în ciuda faptului că Legea 109/2020 prevede obligativitatea Executivului de a asigura infrastructura digitală necesară actului educațional virtual, pentru orice elev sau profesor care solicită acest lucru. Procesul de achiziție publică a celor 250.000 de tablete promise de către Guvernul României a fost tergiversat, iar acum, la mai puțin de două săptămâni până la debutul cursurilor, elevii care nu au avut acces la școala online pe durata stării de urgență vor fi privați din nou de acest drept.

Un alt factor ce denotă lipsa de pregătire a Guvernului pentru a deschide anul școlar constă în incoerența în declarațiile făcute de către autorități. Cu câteva zile în urmă, Consiliul Național al Elevilor a tras un semnal alarmă cu privire la iresponsabilitatea declarațiilor vicepremierului Raluca Turcan și premierului Ludovic Orban în legătură cu posibilitatea Guvernului de a asigura materiale de protecție împotriva virusului, în discordanță cu Ordonanța de urgență ce prevedea alocarea a 50 milioane de euro pentru achiziția acestor materiale. Mai mult, ținând cont de faptul că multe unități de învățământ sunt secții de votare, este nevoie de o igienizare riguroasă a acestora după desfășurarea procesului electoral, pe data de 27 septembrie, ținând cont de fluxul mare de oameni care va lua parte la vot.

În cursul zilei de astăzi, miniștrii educației și sănătății au realizat o conferință de presă comună, în cadrul căreia au prezentat normele sanitare privind începerea anului școlar. Am constatat, cu dezamăgire, faptul că în cadrul acestei conferințe de presă nu au fost anunțate aspecte noi privind începerea cursurilor. Tot în acest fel au fost ignorate recomandările experților epidemiologi legate de distanța minimă între elevi, cea de 1,5 metri, prin ordinul comun al ministrului educației și cercetării și al ministrului sănătății ce prevede obligativitatea păstrării distanței de 1 metru.

„Astăzi, cei doi miniștri au făcut declarații de presă comune privind începerea cursurilor. Nu am aflat nimic nou, același discurs rigid, lipsit de substanță. Conform calendarului prezentat de ministrul sănătății, școlile vor avea la dispoziție doar două zile să se pregătească pentru începerea anului școlar. Materiale sanitare nu, distanțare nu, dispozitive nu. Autoritățile au ales, cu bună știință, să pună în pericol sănătatea elevilor din România.”, declară Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.

După trei luni de „analiză”, Guvernul este tot nepregătit!

În urma repetatelor solicitări din partea Consiliului Național al Elevilor, marți seară, au fost lansate în dezbatere publică normele privind instituirea de măsuri sanitare și de protecție în unitățile de învățământ în perioada pandemiei COVID-19. În ciuda faptului că aceste norme de află în proces de elaborare de peste trei luni, draftul propus de către Ministerul Sănătății prezintă lacune semnificative.

În urma analizării propunerii de act normativ, Consiliul Național al Elevilor formulează următoarele observații:

  • Cu toate că, în conformitate cu prevederile actului normativ aflat în dezbatere publică, autoritățile publice locale au datoria de a asigura resursele materiale și financiare necesare începerii anului școlar, nu putem trece cu vederea faptul că acestea nu au un rol decizional în procesul de suspendare/reluare a cursurilor, fapt care poate periclita coerența și fezabilitatea măsurilor luate la nivel local.

 

  • Deși recomandările de la nivel național și mondial prevedeau, până la acest moment, distanțarea fizică de minimum 1,5 metri între persoane, în cazul revenirii la cursuri, aceasta se restrânge la 1 metru. Acest aspect denotă lipsa de consecvență din deciziile autorităților, întrucât nu normele sanitare de bază trebuie adaptate în funcție de infrastructură, ci invers.

 

  • În proiectul de act normativ este specificat faptul că materialele igienico-sanitare trebuie asigurate de către autoritățile publice locale. De asemenea, în cazul în care distanțarea de 1 metru nu poate fi respectată, normele prevăd montarea unor separatoare de plexiglas. Considerăm că e imperios ca autoritățile să aibă în vedere următoarele aspecte: în primul rând, achiziționarea unui număr atât de mare de panouri, cât și a materialelor igienico-sanitare necesită o resursă financiară semnificativă, de care multe autorități locale nu dispun la momentul de față; în al doilea rând, procesul de achiziție publică pentru acestea este unul de durată, chiar dacă este realizat în regim de urgență; în ultimul rând, montarea efectivă a panourilor în sălile de clasă necesită atât resursă umană, cât și resurse de timp, ținând cont de numărul de elevi ce se vor întoarce în școli începând cu 14 septembrie.

 

  • În ceea ce privește decizia luată de CJSU/CMBSU, privind încadrarea școlilor în unul dintre cele 3 scenarii, considerăm că data de 10 septembrie (prevăzută în proiectul de act normativ) este mult prea apropiată de prima zi de școală, fapt care va scădea dramatic capacitatea fiecărei unități de învățământ de a se pregăti pentru începerea anului școlar. Din acest motiv, propunem ca această decizie să fie luată până pe data de 8 septembrie, pentru a oferi școlilor timpul necesar de pregătire.

 

  • În actul normativ apare, în repetate rânduri, sintagma „învățământ la distanță”, însă nu sunt specificate și mijloacele prin care se va organiza această formă de învățământ.

„În al 12-lea ceas, Guvernul României a publicat normele privind începerea anului școlar. După 3 luni de „analiză”, tot ce avem este un proiect de act normativ cu mari lacune, care aruncă, de fapt, întreaga responsabilitate către actorii de la nivel local, fără un set clar de indicații asumate la nivel guvernamental. La momentul de față, constatăm că decidenții de la nivel central sunt nepregătiți pentru deschiderea anului școlar, din toate punctele de vedere. Toate deciziile privind începerea cursurilor, prevăzute în cadrul proiectului de act normativ, se iau cu 4-5 zile înainte de data de 14 septembrie, un interval de timp care nu permite pregătirea, de către fiecare școală, a măsurilor sanitare necesare. Anul școlar nu poate începe așa!”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Guvernul României lovește din nou: măsurile privind începerea anului școlar sunt complet incoerente!

Ieri seară, pe data de 14 august, Ministerul Educației și Cercetării a lansat în dezbatere publică proiectul de Ordonanță de urgență a Guvernului privind măsurile pentru reluarea cursurilor în context pandemic, cât și pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011.

 

Consiliul Național al Elevilor condamnă iresponsabilitatea de care Ministerul Educației și Cercetării a dat dovadă de-a lungul întregului proces de elaborare a măsurilor privind începerea anului școlar, care a culminat cu publicarea, în timpul serii de vineri, a proiectului de OUG.

 

În cadrul acestui acestui proiect se regăsesc mai multe prevederi nefundamentate, printre care:

 

  • Art. 3, alin. (1) prevede faptul că propunerea suspendării cursurilor, în funcție de contextul epidemiologic, se face de către Consiliul de Administrație al fiecărei unități de învățământ preuniversitar în parte, cu consultarea asociației de părinți din școală. Este inadmisibil ca o astfel de măsură, care afectează în mod nemijlocit elevii, să fie luată fără consultarea directă a acestora și fără implicarea lor în procesul decizional. Mai mult decât atât, nu putem trece cu vederea formularea folosită în cadrul textului Ordonanței („în funcție de contextul epidemiologic”), este una mult prea generală, fiind foarte ușor interpretabilă. Considerăm că în procesul de suspendare (completă sau parțială) a cursurilor, printre factorii determinanți ai unei astfel de decizii ar trebui să se afle și alte aspecte, precum numărul de elevi din școală și spațiile disponibile.

 

  • Același articol prevede că unitatea de învățământ poate să decidă fie desfășurarea cursurilor în format fizic, fie desfășurarea acestora „prin intermediul tehnologiei și a internetului”, fapt ce elimină complet scenariul hibrid, care prevedea desfășurarea orelor on-line și fizic simultan. În ciuda acestui lucru, următoarele articole prevăd „limitarea și suspendarea”, care denotă, încă o dată, incoerența în elaborarea acestui act normativ.

 

  • Propunerea de suspendare a cursurilor este realizată de către fiecare unitate de învățământ în parte, avizată ulterior de către ISJ, iar decizia finală aparține Comitetului Județean pentru Situații de Urgență. În ceea ce privește reluarea cursurilor în unitățile de învățământ în care au fost suspendate, decizia se ia de

 

către Comitetul Județean pentru Situații de Urgență, cu avizul DSP, iar unitățile de învățământ și Inspectoratul Școlar Județean sunt doar INFORMATE cu privire la această decizie. Considerăm că acest proces decizional este unul incoerent, fiindcă reluarea cursurilor ar trebui să fie realizată doar în urma consultării unităților de învățământ, astfel încât acestea să poată realiza pregătirea personalului didactic și nedidactic și să poată asigura materialele necesare desfășurării cursurilor.

 

  • În ultimul rând, nu putem trece cu vederea gestionarea datelor cu caracter personal ale elevilor în cadrul cursurilor on-line, fapt care, conform textului Ordonanței, se va realiza prin proceduri elaborate de către fiecare unitate în parte, în baza unei metodologii-cadru. Ne exprimăm îngrijorarea față de capacitatea unităților de învățământ de a elabora aceste proceduri în mod corespunzător, siguranța datelor personale în mediul on-line reprezentând o provocare pentru întreaga comunitate internațională.

 

„Încă o dată, Guvernul României dă dovadă de o iresponsabilitate crasă în ceea ce privește începerea anului școlar. Proiectul de OUG lansat în dezbatere publică vineri seară e unul incoerent, care adâncește nesiguranța și confuzia deja existente în rândul elevilor. E dezamăgitor să vedem că autoritățile exclud complet elevii din procesul decizional privind redeschiderea școlilor și că nici măcar acum, pe ultima sută de metri, nu își asumă un plan de acțiune bine definit. Mai avem fix 30 de zile până la începerea anului școlar, iar, în ritmul acesta, scenariile de aplicare cu siguranță nu vor fi gata. Elevii au nevoie de măsuri ferme și coerente, motiv pentru care solicităm guvernanților consultarea de urgență a societății civile și a autorităților locale, pentru a elabora un set de norme cu adevărat aplicabile, nu promisiuni și declarații de presă fără conținut.”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.

4 ani de Statutul Elevului

Astăzi sărbătorim patru ani de la aprobarea Statutului Elevului, documentul ce reglementează drepturile și îndatoririle elevilor din învățământul preuniversitar de stat, particular sau confesional din România.

Pentru elevii reprezentanți, această perioadă a fost marcată de diverse experiențe, începând cu entuziasmul de a iniția demersuri care să prioritizeze un spațiu de învățare armonios, continuând cu încercările repetate de a diminua abuzurile și practicile incorecte care, din păcate, încă se regăsesc în anumite medii școlare.

Școala, conform definiției acesteia, este un loc al dezvoltării personale, al formării unor competențe și al construirii unor abilități care să permită integrarea beneficiarilor primari, elevii, în societate, dar și pregătirea lor pe plan profesional. Însă, sistemul de învățământ românesc încă n-a ajuns în punctul în care să recunoască elevul ca fiind centrul actului educațional, iar din acest motiv, nici drepturile și îndatoririle acestora nu sunt percepute drept o prioritate la nivelul anumitor unități de învățământ.

Poveștile celor care militează zilnic pentru colegii lor merită auzite, iar cu ocazia celebrării a patru ani de la aprobarea Statutului Elevului, noi îți prezentăm câteva dintre perspectivele acestora.

Cosmin Moraru, București

      Cea mai mare provocare  care a fost în liceul nostru, și probabil va mai fi de acum încolo, este schimbarea mentalităților. Multe piedici ne-au fost puse atât nouă, cât și altor cadre didactice care au încercat să ne susțină inițiativele. Astfel, lupta drepturile elevilor nu a putut primi ajutor prea mare din partea altor persoane în afară de noi, chiar daca toata lumea vedea abuzurile.

Cândva, un coleg de clasă a intrat într-o dispută cu un elev de clasa a XII-a, cel din urmă iscând un scandal. Am încercat sa îi despart, iar când s-a ajuns la diriginți, aceștia au căzut tacit de acord să îi scadă media la purtare colegului de a mai mic, pentru ca cel mare avea de dat examenul și nu trebuia să aibă probleme. Cunoscând ceea ce este de făcut, am făcut tot posibilul pentru a-l ajuta pe colegul mai mic, știind că este o nedreptate. Le-am explicat profesorilor, polițistului, consiliului, că nu e drept ce se întâmplă, că povestea băiatului mare e denaturată etc. Dirigintele lui a încercat să mă abordeze și a lăsat indirect de înțeles că vor exista consecințe dacă mă mai implic. Nu am cedat, am crezut în drepturile mele și ale colegului meu, reușind, într-un final, să rezolvăm împreună problema. Vă recomand să faceți tot ce puteți pentru a vă ajuta colegii. Pentru că nu eram suficient de bine pregătiți la chimie, am ținut, în timpul orelor libere, pregătiri la chimie pentru colegii mei.

 

Spun să uităm de regulile clasice. Singura regulă la vârsta asta ar trebui să fie „fac ce vreau, atât timp când nu-mi fac rău și nu deranjez pe nimeni”, iar dacă cineva observa încălcarea regulii și nu face nimic… nu e cu nimic mai bun decât făptașul.

 

Ioana Onați, Zalău

      Din anul 2017 și până în 2019, am activat cu entuziasm, ambiție, o puternică dorință de schimbare, toate cele trei împreună caracterizate de ceilalți ca fiind ”intense” iar de mine „sincere”, ca președinte al Consiliului Școlar al Elevilor din cadrul Liceului Tehnologic „Liviu Rebreanu” din Hida, iar în paralel, din 2018 și până în 2019, ca Vicepreședinte al Consiliului Județean al Elevilor Sălaj.

 

Văzând de-a lungul anilor toate nedreptățile aplicate elevilor de unii profesori din diferite școli, județe, mă consider norocoasă pentru faptul că am învățat și am avut șansa să militez pentru elevi la liceul meu din Hida. Fiind o școală cu un număr destul de mic de elevi, nu am întâmpinat probleme în nerespectarea drepturilor de bază a acestora, deci m-am putut focusa direct pe persoana numită „elev” și pe nevoile umane ale acesteia, care nu sunt introduse în programa și interesele directe ale sistemului de învățământ românesc, lucru care, din punctul meu de vedere, reprezintă o „crimă” bine organizată având ca victimă principală, psihicul elevilor, „infracțiune” ușor de mușamalizat, concepută de mai marii învățământului care doresc mai degrabă să creeze roboți și nu oameni. Este puțin mai rar mediatizat, expus, însă există și cazuri precum a fost al meu, în care elevul trebuie apărat de nedreptățile pe care, de cele mai multe ori, involuntar și din cauza sistemului de învățământ nepăsător structurat la nivel național, a societății sau a altor factori, și le aplică singur.

 

Vlad Roibu, Iași

      Voiam să schimb mentalitatea elevilor. Am început să organizez ședințe cu șefii de clasă lunar, pentru a îi putea învață să se informeze legat de orice problemă din școală. Ușor-ușor, toată școala a aflat că există Statutul Elevului și că acesta prevede drepturi și obligații. Acest lucru le-a stârnit curiozitatea elevilor și au început să se documenteze mai bine, rezultând astfel o rezolvare a unor probleme precum abuzul de putere a unor profesori și purtarea uniformei.

Esența constă în liderul din voi. Scopul este sa lupți pentru drepturile tale și să îi inspiri și pe alții să o facă. Pas cu pas, generație cu generație, lucrurile se vor schimba, iar dacă tu faci ce trebuie, evoluția va fi una mai rapidă și mai bună.

Sfatul meu este sa candidați pentru orice funcție care vi se potrivește . Este cea mai bună oportunitate de a învăța și de a vă pune amprenta în societate.

Educația – prioritară, nu doar în campanie electorală!

Consiliul Național al Elevilor, unica structură de reprezentare a elevilor la nivel național, solicită reprezentanților partidelor politice, prin demararea campaniei intitulate „Educația prioritară, nu doar în campanie electorală!”, asumarea unei serii de atribuții ce țin de prioritizarea dezvoltării sistemului de învățământ la nivel local prin semnarea unei scrisori de angajament.

Demersurile structurii s-au orientat către superficialitatea cu care factorii decizionali tratează situația actuală a mediului școlar, elevii întâmpinând zilnic probleme cauzate de lipsa echității din sistem. Dovada acestui fapt este absența dotărilor din școli, ce determină în mod direct desfășurarea în condiții necorespunzătoare a actului educațional.

Spre exemplu, există situații revoltătoare în rândul școlilor din mediul rural care pe timpul iernii trebuie să susțină orele de curs în condiții de temperatură scăzute. Elevii navetiști sunt nevoiți să folosească mijloace de transport în comun aflate într-o stare inadecvată, care, de cele mai multe ori, nu respectă programul de funcționare. În plus, există școli lipsite de dotări, fapt ce îngreunează procesul didactic. Acestea sunt câteva dintre problemele cu care elevii se confruntă de-a lungul anilor de studiu din cauza dezinteresului manifestat de factorii decizionali.

Prevederile scrisorii de angajament prioritizează dezvoltarea unui climat educațional ce se pliază pe interesele și nevoile elevilor, în corelație cu cu sprijinirea lor, a profesorilor și părinților. Odată cu semnarea acesteia, reprezentanții partidelor politice în cauză și candidații la alegerile locale se angajează în respectarea integrală a drepturilor dobândite de principalii beneficiari.

De asemenea, aceștia vor garanta transparență în toate demersurile pe care le întreprind, asigurându-se că toți factorii interesați vor putea accesa cu ușurință informațiile de interes public. Periodic, se vor întâlni cu elevii reprezentanți pentru a radiografia microsistemul de învățământ din perspectiva acestora, pentru a dezvolta mecanisme și instrumente menite să rezolve problemele principalilor beneficiari din respectiva localitate.