Astăzi a fost lansat în dezbatere publică proiectul de metodologie de acordare a burselor școlare, conform criteriilor prevăzute în noua lege a educației nr. 198/2023. Consiliul Național al Elevilor a venit constant cu propuneri privind bursele școlare în contextul reformei legislative, precum creșterea cuantumurilor minime, administrarea fondurilor direct din bugetul Ministerului Educației, noile criterii de acordare și stabilirea unui termen-limită până la care bursele trebuie să fie plătite lunar. Astfel, se poate observa cum implicarea activă a elevilor reprezentanți poate face diferența, toate aceste propuneri fiind integrate fie în noua lege, fie în metodologia-cadru.
Bursele constituie unul dintre drepturile fundamentale ale tuturor elevilor din România. De-a lungul timpului, Consiliul Național al Elevilor a luptat constant pentru ca bursele să nu fie tratate ca o pretenție, ci ca un drept fundamental, accesibil fiecărui elev. Primii pași au fost făcuți în anul 2019, odată cu inițierea petiției „Burse în toată România” – care a strâns peste 36.500 de semnături la vremea respectivă, toate demersurile concretizându-se în stabilirea unor cuantumuri minime la nivel național. Cu toate acestea, modificările privind criteriile generale de acordare a burselor, stipulate în OM nr. 5870/2021, au împiedicat zeci de mii de elevi din a mai beneficia de burse de merit.
În primul rând, se poate observa în noua metodologie de acordare a burselor școlare cum bursele de excelență olimpică I și II prezintă câteva neclarități. Inclusiv în legea 198/2023, este specificat faptul că acestea se plătesc lunar elevilor de gimnaziu și liceu, pe întreaga durată a anului școlar următor obținerii distincției, acest lucru fiind menționat și la începutul metodologiei, însă, câteva articole mai jos, este explicat algoritmul de calcul pentru acordarea burselor în lunile din anul școlar în care sunt vacanțe. Acest lucru arată că ele nu s-ar acorda integral, fapt ce reieșea până acum din legea educației. De asemenea, solicităm reintroducerea elevilor participanți la loturile internaționale restrânse ale olimpiadelor școlare pe lista beneficiarilor bursei de excelență.
În plus, se poate observa cum elevii participanți la concursurile naționale nu mai beneficiază de bursă de excelență, ci doar de merit, iar aceasta numai în cazul obținerii premiului I. De cele mai multe ori, diferențele de punctaje la astfel de competiții sunt extrem de mici, nivelul de pregătire a elevilor fiind foarte apropiat, poate chiar identic. Astfel, considerăm imperioasă introducerea elevilor care au obținut și premiile II și III la concursurile școlare pe lista de beneficiari. Mai mult, solicităm și reintroducerea elevilor care au obținut premiile I, II și III la olimpiadele școlare județene pe lista elevilor beneficiari ai bursei de merit.
Consiliul Național al Elevilor a solicitat, încă de la promulgarea legii, clarificări cu privire la acordarea bursei de merit, pentru situațiile în care mai mulți elevi ai aceleiași clase au medii egale. Astfel, se poate observa cum vocea elevilor a fost luată în considerare, dat fiind faptul că este prevăzut în proiectul de metodologie faptul că în cazul în care în clasă există unul sau mai mulți elevi cu media generală anuală egală cu a celui de pe ultima poziție din lista beneficiarilor de burse de merit, aceasta va fi extinsă pentru a-i cuprinde pe toți cei cu medii egale. Totodată, valoarea burselor poate fi suplimentată de către consiliile de administrație din surse de finanțare externă.
În acest sens, menționăm și că printre propunerile CNE s-a aflat mereu și stabilirea unui termen-limită (data de 15 a fiecărei luni) pentru plata burselor, fapt ce se și regăsește în proiectul de metodologie.
„Este foarte important să ne uităm înapoi și să observăm evoluția burselor școlare în toată România. Schimbările din noua lege sunt majoritatea propuneri care au venit în ultimii ani din partea Consiliului Național al Elevilor și este datoria noastră să ne asigurăm că sunt puse în practică în interesul suprem al elevilor. Propunerile prezentate pe forma actuală a proiectului de metodologie le vom transmite și sub forma unor amendamente în perioada următoare Ministerului Educației, la fel cum am trimis încă de la promulgarea legii constant recomandări pentru redactarea acesteia în raport cu necesitățile reale ale elevilor, spețe și situații concrete semnalate din teritoriu.” a declarat Miruna Croitoru, președintele Consiliului Național al Elevilor.