Vremurile se schimbă, pandemia evoluează pe zi ce trece și, din păcate, autoritățile din România tot nepregătite au rămas.
În doi ani în care statul s-a jucat de-a „închide – deschide școala”, nimeni nu a făcut nimic pentru ca învățământul online să fie o alternativă cu adevărat viabilă pentru școala în format fizic. La acest moment, din cauza lipsei infrastructurii sanitare (cum ar fi teste non-invazive din salivă cu care guvernanții s-au lăudat săptămâni în șir), autoritățile au decis să închidă școlile pentru o perioadă de două săptămâni, urmând ca materia să fie recuperată în format fizic, prin modificarea structurii anului școlar.
Totuși, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, și ministrul educației, Sorin Cîmpeanu, au declarat în repetate rânduri că este posibil ca elevii să nu se poată întoarce fizic la școală nici după vacanța impusă până pe 5 noiembrie. Astfel, se ia considerare fie prelungirea acestei vacanțe, fie trecerea în scenariul online a tuturor școlilor din România, indiferent de rata de incidență și de situația epidemiologică de la nivel local.
Vacanța forțată este o măsură de compromis pe care Consiliul Național al Elevilor a agreat-o strict din perspectiva recuperării cursurilor în format fizic, cunoscând limitele școlii online și dorindu-ne ca elevii să nu mai resimtă lipsurile educaționale generate de închiderea școlilor. În acest sens, condamnăm ferm o prelungire stării de latență în care ne aflăm și considerăm total inoportună suspendarea unitară a cursurilor în format fizic în toată țara după cele două săptămâni de vacanță, având în vedere că, până la acest moment, decidenții au spus în repetate rânduri că „școlile trebuie deschise primele și închise ultimele”.
În contextul în care nu au fost adoptate măsuri restrictive ferme pentru prevenirea răspândirii COVID-19 la nivel societal, trecerea în online a tuturor unităților de învățământ după două săptămâni de vacanță este doar o recunoaștere a incapabilității statului de a menține școlile deschise în siguranță.
De aceea, solicităm ferm Ministerului Educației să ia toate măsurile care se impun pentru redeschiderea școlilor în format fizic și să nu se complacă în ideea școlii online, care a fost recunoscută în repetate rânduri de oficialii guvernamentali ca fiind o catastrofă. Școala trebuie să rămână o activitate esențială, la fel cum sunt și sistemul sanitar și activitatea economică, iar măsurile de compromis de acest fel nu reprezintă o variantă sustenabilă pentru educația din România. Astfel, este imperios ca școlile să funcționeze în continuare după principiul descentralizării, astfel încât să poată suspenda cursurile în format fizic doar în urma unei analize serioase a infrastructurii și a capacității pe care o au la nivel local.
Reiterăm mai jos propunerile formulate de Consiliul Național al Elevilor și transmise către Ministerul Educației pe cale oficială: